Att skriva om ett fartyg men som ändå handlar om två förlisningar är inte så vanligt. Motorpråmen Hegi hade pråmen ANDERS på släp men de kom ifrån varandra och båda förliste, Anders troligen syd om Hegi.

Fakta
TypMotorpråm
MaterialJärn
Tonnage45 brt
Mått
Maskin
Fart
ByggdOkänt
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr
Signal
Klassad
Assurans
Hemma Stockholm
Ägare
BefälhavareJohan Fredrik Larsson
Besättning 3 man
På resaHerrhamra – Stenudden
Förlist1928-12-13
PlatsYttre skären i S:t Annas skärgård, Västervik
OrsakStrandning och blev vrak
Last
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
Någon historia om denna pråm finns inte att få tag på i mina hyllor i alla fall. 

FÖRLISNINGEN
HEGI var med kapten Larsson och 3 man besättning på väg från Herrhamra i mitten av december 1928 till Stenudden. HEGI hade pråmen ANDERS på släp och ombord på nämnda pråm fanns en kvinna samt en man. Sjön var inte nådig och det rådde nordlig och nordvästlig snöstorm. På eftermiddagen den 12 december då man befann sig nordost om Landsort fick man problem då bogsertrossen lossnade. ANDERS drev iväg i sjön och HEGI fick problem med sin motor men lyckades efter ett tag få igång den men då hade ANDERS redan drivit utom synhåll och även HEGI hade drivit ut till havs.

HEGI drev med vinden sydvart under natten tills hon klockan 09 på morgonen den 13 december strandade på ett av de yttre skären i S:t Anna skärgård och blev vrak. Besättningen var tvungen stanna kvar ombord på vraket tills den 18 december då man upptäcktes av fiskare och räddades. Alla ombord var då kraftig nerkylda med frostskador. Vad som hände ANDERS är dolt i dunkel man en namnbräda med namnet påträffades samt andra vrakdelar som flöt iland längre sydvart i skärgården. För övrigt finns inget om vare sig motorpråmen HEGI eller pråmen ANDERS noterat någonstans och ingen av dessa var inregistrerad i rullarna. Det kom att hållas en sjöförklaring i rådhusrätten i Stockholm den 29 januari 1929 men för övrigt intet något känt om dessa pråmar. 

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.