Fakta | |
Typ | Skruvångfartyg |
Material | Järn |
Tonnage | 1 322 brt, 839 nrt |
Mått | 73,1 x 9,9 x 5,1 meter |
Maskin | 2-cyl compound 120 HK från Blair & Co, Stockton |
Fart | 10,5 knop |
Byggd | 1877 William Gray & Co W Hartlepool (Byggnr 170) |
Beställare | George Pyman & Co., West Hartlepool |
Sjösatt | 31 maj 1877 |
Levererad | |
Regnr | 72662 |
Signal | QTKN |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | West Hartlepool |
Ägare | p.r. Mr. Thomas English Pyman, West Hartlepool |
Befälhavare | George Brodrick Corner |
Besättning | 18 man, ingen omkom |
På resa | Swinemünde – Svartvik |
Förlist | 1883-11-10 |
Plats | Brämöns Östra sida. ca 2 nm syd fyrtornet |
Orsak | Grundstötning i svår tjocka och nordostlig ström |
Last | Stenkol som barlast (mindre parti) |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
HAROLD avgick från West Hartlepool den 2 november 1883 med 1 250 ton kol i lasten för Swinemünde där man lossade densamma och tog in vatten som ballast tills man gick 9 fot i fören och 12 fot 6 tum i aktern. Fartyget lämnade Swinemünde klockan 4 den 7 november med kurs norrut genom Östersjön upp mot Sundsvall.
Vid 16:30-tiden den 9 november var man uppe i Gävlebukten och i höjd med Finngrundet ett par ”miles” bort. Kursen sattes N ¾ W mot Brämö fyr och maskin dundrade på i full fart, vilket var detsamma som 10 ½ knop. Vid 23-tiden försämrades sikten och befälhavaren beslöt ändra kursen till NNO för att inte komma för nära land samt kl. 23:15 beordrade ½ fart på maskin. Vid lodningen som nu gjordes mättes 28 famnar med stening botten. Klockan 23:45 gjordes stopp i maskin och man lade fören ost vart i väntan på bättre sikt.
Vid midnatt lämnade kapten av till högste officeraren och gick ner under däck, men innan gavs order om att vid bättre sikt skulle kapten väckas samt att lodning skulle företas vid behov. Vid 02-tiden på natten lodades ytterligare en gång och nu var det 17 famnars djup med stening botten och då sikten nu blev bättre väcktes kapten och kursen sattes nu norrut med sakta fart framåt. Dock tilltog tjockan redan efter 10 minuter så maskin fick åter stoppas men bara några minuter ty redan 02:35 gjorde man åter sakta fart fram innan man 02:40 fick slå stopp i maskin igen.
Klockan 03:20 lodades det igen och gav 34 famnar med lerig botten och då sikten tyckes bli bättre gick man sakta fram och kursen sattes nu N½O innan kapten lämnade över till vakthavande och begav sig in bland sjökorten. Efter cirka 20-25 minuter hörde överstyrman sjön bryta föröver och gav genast order om full back i maskin men trots detta gjorde HAROLD fart genom vattnet i 2-3 minuter och det räckte för att man skulle gå på grund på Brämöns ostsida cirka 40 meter från land.
Skrovet gick läck och efter 3 minuter fylldes maskinrummet så elden i pannorna slocknade. När det dagades sattes en båt i sjön som gick in till lotsstationen med ett meddelande till den brittiske konsuln i Sundsvall med begäran om bärgningshjälp. Vid 14-tiden tilltog vinden och hela havet tryckte på vilket fick skrovet att hugga hårt i botten vilket fick befälhavaren att beordra besättningen i livbåtarna. Nu var också bogserhjälp på gång och dessa plockade upp besättningen eftersom det var omöjligt att dra henne loss under rådande vindar. Dagarna efter var det likadant och till slut tog havet den ångaren som blev ”totalt vrak”.
Vid sjöförhöret som hölls i Moot Hall, Newcastle-on-Tyne den 12 december 1883 framkom kritik med befälhavaren för sin navigering samt framförande av fartyget. Kapten George Brodrick Corner, som varit till sjöss sedan 1864 först 14 år för ett rederi och de sista 6 åren i Pymans tjänst och bara fått lovord för sina tidigare år i tjänsten vilket fick domstolen att bara stänga av honom i sex månader.
Skrivet av Göran Nilsson