HARDING

ss HARDING här som ss THAI 1917
Fakta
Typ
Material
Tonnage1 157 brt 914 nrt 2 232 dwt
Mått72,4 x 11,5 x 4,98 meter
Maskintrippelpanna 700 IHK
Fart
Byggd1912 Kockums
Beställare
Sjösatt16 november 1912
Levereradfebruari 1913
Regnr
Signal
Klassad
Assurans
Hemma
Ägare
BefälhavareAssar Sjöstedt 
Besättning22 man
På resaKolding, Danmark – Söråker, Sundsvall
Förlist1954-12-23
Plats
OrsakGrundstötning på Norra Sankan
Last
POS
Djup25
Sjk
ExnamnTHAI

S/S Harding byggdes vid Kockums och sjösattes den 16 november 1912. Hon levererades i februari 1913 och hade då namnet S/S Thai. Tonnaget mättes till 1.157 brt. 914 nrt eller 2.232 dwt. Dimensionen på henne var 72,4×11,5×4,98 meter. Hennes trippelpanna utvecklade 700 IHK. Under 1:a världskriget gjorde hon en del resor till Syd- och Central-Amerika. 

Fartyget låg helt torrlagd
Hon har förlist tidigare men nu är det första gången hon ligger på sjöbotten. När hon seglade för Statens Bränslekommision fastnade hon i en bergsskreva !!!!!. Det låter konstigt men det var den 2 december 1917 som hon i Björkviken utanför Sundsvall kastades högt upp och fastnade i just en bergsskreva. Nästan hela fartyget låg torrlagt och kan ses på fotot längre ner på sidan.

På grund av hennes minst sagt ovanliga läge tog bärgning 19 månader och efter det gick hon igenom en renovering. Såldes vidare för 375,000 kronor den 21 mars 1921 till Rederi AB Valhall i Helsingborg. Hon döptes då om till S/S Oswin. Rederi AB Hasting köpte henne 1951 för 1,275,000 kronor och det var då hon fick sitt namn S/S Harding. 

Utan lots 
Fartyget kom vid juletid 1954 i barlast från Kolding i Danmark och var på väg till Söråker utanför Sundsvall. Hon förde vid den här resan 22 mans besättning. Det fanns ingen lots ombord och vädret var delvis disigt med lätt snöglopp. Sikten var däremot vid förlisningen bra, minst ett par distansminuter.

Kapten Assar Sjöstedt hade lämnat bryggan klockan 24 på natten. Han hade då avlösts av tredje styrmannen Rolf Rygh, som vikarierade för andre styrmannen som blivit sjuk i Kolding. När kapten lämnade av till honom hade han givit kursen och tillsägelse att om det friskade mera skulle han hålla upp 1/4 streck i den ostliga vinden. 

Tredje styrmannen hade inte den behörighet som krävdes för att vara 3:e styrman. Än mindre 2:e styrman som hade för tillfället tjänstgjorde som. Kapten hade även sagt att om han kände sig minsta osäker skulle han väcka honom. Under hans vakt skulle Harding passera dom lömska vattnen mellan Märkets fyr och Understen. Avståndet mellan dessa fyrar är ca: 12 km så det finns gott om vatten.

Fyrförväxling
Till en början höll han kursen men så fick han syn på den finska fyren Gisslan som han trodde var Märket. När han senare fick se Märket trodde han att det var Understen och att han kommit för långt in på svenskt vatten. Det var då han tog det ödestigra beslutet att gira 25 grader styrbord. Han blev dock misstänksam 10 minuter före avlösning men vidtog inga åtgärder.

Strax före 04.00 kom överstyrman upp på bryggan för att lösa av. Han märkte genast att allt inte stod rätt till. Fartyget befann sig i Märkets röda sektor. Han hann dock inte orientera sig om läget innan Harding med 9 knops fart kl. 04.05 den 23 dec. rände upp på Norra Sankan. Det är ett 1.2 meters grund ca: 1.5 distans från fyren. Tack vare den höga farten gick man hårt på och blev läck i fören som vattenfylldes.

Vid närmare inspektion bedömdes det att man inte kunde ta sig loss för egen maskin och hjälp påkallades. Vinden började gå över till nord och sjöhävningen tilltog. Ombord hölls skeppsråd vid 10-tiden och man beslutade lämna fartyget. I samma veva började maskinrummet vattenfyllas och pannan slocknade. Då klev man över till K.A.Wallenberg som legat bredvid i ett par timmar.

Julfest i Öregrund
Eftersom det var dagen före julafton och man visste att besättningen skulle få tillbringa julen i Öregrund ordnades det en improviserad men uppskattad julfest. Neptunbolagets Titan och den finska bärgaren Elios tillkallades. Efter julhelgen gav sig kapten ut till Märkets fyr och fick se att hela fartyget då blivit vattenfyllt.

Vid sjöförklaringen som hölls i rådhuset i Gävle den 5 januari 1955 hördes fem man. Det var förutom kapten Assar Sjöstedtfrån Södertälje även 1:e styrman August Kilberg från Lerum, 2:e styrman Rolf Rygh Skottland, lättmatros Karl Sandströmfrån Sorsele och jungman Göte Nilsson från Sösdala. 

Någon bärgning var det inte tal om förrän tidigast till våren. Detta under förutsättning att vintern och våren blev gynnsam och skonade fartyget. Som vi i dag känner till blev det inte så utan S/S Harding gick till botten på cirka 25 meters djup.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.