HANNA-MARJUT

Gustaf Dalén i Ålands skärgård har skördat många offer bland sjöfarten.
Två förlisningar av nyare årgång och bägge dykbara. Fortuna och så Hanna-Marjut slutade sina dagar cirka 700 meter ifrån varandra.

Fakta
TypCoaster
MaterialStål
Tonnage499 brt, 317 nrt, 927 dwt
Mått61,84 x 9,60 x 3,61 meter (58,17 x 9,64 x 4,08 meter Djup i rum: 3,16 m)
MaskinOil 4SA 6 cyl. Klöckner-Humboldt-Deutz om 750 bhp (560 kW)
Fart10 ½ knop
Byggd1961 Schiffswerft Hugo Peters, Wewelsfleth (Byggnr 513)
BeställareBoy Matthiesen & Co. ( Warnholtz, Schmidt & Co.), Hamburg
Sjösatt1961-02-14
Levererad1961-03-30
Regnr68 Nådendal (tysk regnr: 10298)
Signal?                      (tysk signal: DICK)
KlassadGermanischer Lloyd
Assurans
HemmaNådendal
ÄgareReijo Martilla KY
BefälhavareReijo Martilla (En av ägarna och omkom)
Besättning4 man, alla omkom
På resaFinström, Bartsgårda – Nådendal
Förlist 1985-10-16 20-tiden
Plats1 nm Ost om fyren Gustaf Dalen, Åland
OrsakOkänd, förlist med man och allt
Last 800 ton Sockerbetor
POS
Djup
Sjk
ExnamnPÖSELDORF 1 — PÖSELDORF — KERSTIN MATTHIESEN

HISTORIK
Hanna-Marjut byggdes 1961 Schiffswerft Hugo Peters, Wewelsfleth för tysk räkning. Det var Boy Matthiesen i Hamburg som beställde henne. Hon kom att inregistreras med tyskt regnr: 10298 och signalen DICK. Måtten skrevs till 58.17×9.64×4.08 meter och tonnaget 500 brt, 317 nrt och 885 dwt. Den observante ser skillnad i längden på henne vilket förmodligen hänrör till olika sätt att mäta. Längd vid vattenlinjen eller längd överallt. Till Finland kom hon den 29 september 1982 då Laivuri Reijo Martilla i Nådendal köpte henne och hon fick sitt namn.

REDARE   
1961 – 1975 Boy Matthiesen & Co. (Warnholtz, Schmidt & Co.) Hamburg KERSTIN MATTHIESEN 
1975 – 1978 Deutsche Conti Handels GmbH (Carsten Rehder)Hamburg PÖSELDORF 
1978 – 1982 Handels- & Schiffahrts GmbH Hamburg PÖSELDORF/PÖSELDORF I *
1982 – 1982 Laivuri Reijo MartillaNådendal HANNA-MARJUT 
1982 – 1985 Hanna Harjut R. Martilla
* Namnbyte 1981

FÖRLISNINGEN
Riktigt hur Hanna-Marjut förliste är inte helt klarlagt eftersom hon gick under med man och allt. Ombord fanns fyra man och en av ägarna (Reijo Martilla) som med stor sannolikhet var befälhavare ombord. Klart är i alla fall att man avgick från Finström, Bartsgårda (Åland) och gick på södra sidan av Åland för att ta sig till Nådendal.

Ombord fanns 800 ton sockerbetor. Liksom hennes ”olyckssyster” ms FORTUNAt65 blev farvattnen vid fyren Gustaf Dalen ute vid Åländska Skiftet hennes överman. Inte långt från varandra ( ca 700 m) ligger nu båda och är helt dykbara.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.