
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 510 brt, 854 nrt, 2 100 dwt |
Mått | 77,97 x 11,28 x 4,80 meter Djup i rum: 4,67 m |
Maskin | 3-cyl Trippelexp. 600 hk (Sir C Furness, Westgarth & Co Lim, Middlesbrough) |
Fart | |
Byggd | 1896 av R Craggs & Sons, Middlesbrough (Byggnr 126) |
Beställare | Rederi AB Sigurd, (S Hedberg), Malmö (byggkost. £18.000) |
Sjösatt | |
Levererad | november 1896 |
Regnr | 2969 |
Signal | SHCE / JGRQ |
Klassad | Engelska Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Puerto Liman, Costa Rico |
Ägare | Cia Maritima Chryssanthi SA, Puerto Liman, Costa Rico |
Befälhavare | |
Besättning | Besättningen räddades av ss Günther Russ, (Tyskland) |
På resa | Tyne – Gävle |
Förlist | 1956-11-27 |
Plats | Ca. 10 sjömil utanför Kapelludden, Öland |
Orsak | Läckage och sjönk i hårt väder |
Last | Koks |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | WALBORG (1929-1955) – SOLVIK (1919-1929) – GUNHILD (1886-1919) |
Vraket hittat | 2001 av dykare från Ocean Discovery |
HISTORIK
REDARE | |||
1896-11-xx – 1918-05-10 | Rederi AB Sigurd, (S Hedberg) | Malmö | GUNHILD |
1918-05-10 – 1919-01-01 | Konsortion, (Karl Henningsson) | Norrköping | GUNHILD |
1919-01-01 – 1929-11-xx | Norrköping Rederi Ab | Norrköping | SOLVIK |
1929-11-xx – 1939-09-20 | Walborg Helena Andersson | Oskarshamn | WALBORG |
1939-09-20 – 1955-09-12 | Rederi Ab Nordic | Stockholm | WALBORG |
1955-09-12 – 1956-11-27 | Cia Maritima Chryssanthi SA, | Puerto Liman, Costa Rico | GEORGE |
FÖRLISNINGEN
George gick läck i hårt väder på sin resa från Tyne till Gävle när man var kommen till farvattnen runt Öland. Tidans tand hade satt sina spår i det nu åldrade skrovet och det tog inte lång tid innan hon gick till botten. Besättningen räddades av ss GÜNTHER RUSS, (Tyskland).
Skrivet av Göran Nilsson
Du måste logga in för att kommentera.