FEROCIA

Fakta
TypCoster
MaterialStål
Tonnage 393 brt, 207 nrt, 550 dwt
Mått45,28 x 8,06 x 3,25 meter    
Djup i rum: 2,67 m
Maskin4T 6-cyl. Werkspoor (270×500) om 369 EHK
Fart 9,5 knop
Byggd1947 Scheepswerf “Vooruitgang” Gebr. Suurmeijer, Foxhol (Byggnr 160)
BeställareC. Minnaar, Overschie NL
Sjösatt
Levererad
Regnr10022
SignalSHYG  (ex: PEBP)
KlassadBureau Veritas
Assurans
HemmaSkärhamn
Ägarep.r. Stig Gustavsson
Befälhavare
BesättningIngen omkom
På resaMalmön – Bugenäs
Förlist1964-08-09
Plats Ca. 2′ Ost om fyren Ölands Södra grund
OrsakSjönk efter kollision med panamanskt fartyg
Last 270 ton Råkantsten i rummet/Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
FEROCIA byggdes 1947 för holländsk räkning och hörde hemma där till 1960 då hon kom till Sverige och partrederi Gustav Evert Andersson i Skärhamn. Vid förlisningen var dock huvudredaren Stig Gustavsson.

FÖRLISNINGEN
I början av augusti 1964 var FEROCIA på resa från Malmö till Gotland och Bugenäs med 270 ton Råkantsten i rummet. I samma farvatten fanns också den panamaregistrerade POPI, ( Oceanways Co. Inc) byggd 1938 om 2 561 brt. Som så ofta kolliderade fartygen och FEROCIA träffades midskepps på babord sidan och klövs mitt itu och sjönk i två delar efter bara 1,5 minuter. Lyckligtvis räddades besättningen.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.