FARELL

FARELL här som holländska EEMSHORN
Fakta
TypMotorlastfartyg
MaterialStål
Tonnage199 brt, 93 nrt, 260 dwt
Mått34,14 x 6,56 x 2,60 meter     
Djup i rum: 2,51 m
MaskinBrons 120 EHK
Fart8 knop
Byggd1937 hos J. J Patje & Zn, Waterhuitzen i Holland (Byggnr 169)
BeställareG. de Boer Farmsum
Sjösatt
Levererad
Regnr10405
SignalSFKC (PDVT som holländsk)
KlassadEngelska Lloyds
AssuransSjöförsäkrings AB Öresund
HemmaKalmar
Ägarep.r. Bror Arne Ingvar Karlson
Befälhavare
Besättning4 man, ingen omkom
På resaKöping – Kalmar
Förlist1967-04-04
PlatsSundet mellan Grissleholmen och Toppviksfyr (Hjulstabrunn)
OrsakKollision med mt FRAMNÄS
Last221 ton Salpeter
POS
Djup
Sjk
ExnamnEEMSHORN (41-37) – HF 12 (45-41) – EEMSHORN (55-45) – FAREL (63-55)

HISTORIK
FARELL byggdes 1937 i Holland som EEMSHORN och kom att höra hemma där. Ägarbyte 1941 men behöll namnet. Samma år (1941) blev det liksom många andra fartyg, tjänstgöring i kriget och hette där HF 12 . Efter kriget lämnades hon tillbaks till ägaren och hon fick tillbaks sitt namn, vilket hon behöll till 1955 då F. Bruins tog över henne och döpte om fartyget till FAREL . Till Sverige kom hon 1963 då partrederi Bror Arne Ingvar Karlson i Kalmar tog över och lade till ett L i namnet så sista året lystrade hon till FARELL .

FÖRLISNINGEN
I början av april 1967 var FARELL på resa från Köping med 221 ton salpeter i rummet. Destinationen var denna gång hemmahamnen Kalmar men Mälarens ”snåriga” skärgård satte stopp. Den 4 april kolliderade FARELL med FRAMNÄS och gick till botten på lite drygt 30 meters djup. Besättningen som räknades till 4 man totalt räddades av FRAMNÄS , men åt FARELL var intet att göra. 

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.