Sydsidan av Falsterborev är nedlusad med vrakmarkeringar i sjökorten och jag har nu skrivit om några förlisningar som skett i området och avslutar denna serie för den här gången med svenska ss Emmy.
(Reds anm: skrivet 2008)

Fakta
TypLastångare
MaterialJärn
Tonnage496,21 brt    343,82 nrt          
Under däck: 398,78
Mått47,15 x 7,50 x 4,5 meter         
Djup i rum: 4,64 m
Maskin240 IHK
Fart
Byggd 1872 Lindholmens Mek. Verkstad, Göteborg
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr1035
SignalHGSV
KlassadFranska Veritas
Assurans
HemmaStockholm
ÄgareNils Österman
BefälhavareG. A. Eriksson
Besättning13 man (11 män + 2 kvinnor) 5 omkom
På resaSöråker – Råå
Förlist1916-06-11
PlatsMellan Hildagrundets prick och Avläggarnas fyr, Falsterbo rev
OrsakMinsprängd under förskeppet
Last720 ton Kisbränder i rummet/Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
ExnamnGEVALIA

HISTORIK
Ångaren EMMY byggdes 1872 vid Lindholmens i Göteborg som GEVALIA med en 60 hk maskin ”under huven”, och som namnet anger så är det Gävle som gäller som hemmahamn för henne och Pehr Julius Åkersson som befälhavare. Man mönstrar på besättning den 7 maj 1872 i Göteborg och redan väntar en färd till London men först kompletterar man manskapet. Som redare är det Åkersson Andersson & Co under 1870-talet men exakt hur länge vet jag inte men 1902 ligger nära till hands. Motala Rederi Ab tog över henne tidigt samt döpte om henne till EMMY. 1907 genomgick hon en reparation och de kommande åren hörde hon hemma där för att sluta sina sista dagar hon Nils Österman 

FÖRLISNINGEN
EMMY avgick från Söråker den 7 juni med 720 ton Kisbränder i rummet. Det rådde hård VNV kultje och regntjocka när man kl 11,47 på dagen den 11 juni passerade Smygehuk kl. 11,47 och Kullgrundets prick kl. 12,15. På grund av tjockan kunde man inte bedöma avståndet till land. Ombord hade man fått information innan avgång att minfält hade lagt ut i området, men då inget vaktskepp fanns på platsen, ansåg kapten Eriksson att ingen fara förelåg. Dessutom trodde man ombord att minfältet knappast var utlagt så nära inpå tremilagränsen med tanke på grunden intill. De nummer av ”Underrättelser för sjöfarare” där minfältens placering angavs hade man inte läst och den fanns heller inte ombord.

Man rundade Hildagrundets prick strax efter 14.35 och kursen sattes mot Avläggarnas fyr. Med andra ord gick man rakt in i minfältet och efter en stund exploderade en mina under förskeppet och EMMY började genast sjunka. Man satte genast ut styrbords livbåt där hela besättningen tog plats, men till sin fasa kantrade den i brottsjöarna och alla hamnade i sjön.

Styrmannen och Timmermannen lyckades då med bedriften att ta sig tillbaks till EMMY och få loss den andra livbåten. Man lyckades ro runt den sjunkande EMMY och rädda kapten Eriksson och ytterligare fem man. Däremot kunde man inte finna de övriga fem trots att man letade i en timme. Dock fann man efter ett tag kokerskan Ida Charlotta Norberg, Stockholm död på en vrakspillra. Under tiden hade EMMY sjunkit och besättningen blev snart upplockade av ss NELLY och sattes iland i Malmö.

Källa
Brunos Vrakliggare 1880 – 1980 sid 51
Sveriges Skeppslista 1877 sid 108, 109
Sveriges Skeppslista 1910 sid 54, 55
Sveriges Skeppslista 1913 sid 56, 57
Svenska Handelsflottans Krigsförluster Åren 1914-1920 sid 231, 232
Stockholms Ångbåtssjöfart Minnesskrift 1857-1932 sid 266, 268
Drömmar om seglande skepp
Mönstringsrullar

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.