DEGERFORS

Tänk att vara ombord på en pråm under bogsering. Framför har man bogserbåten, bakom ytterligare en pråm. Den sista pråmen har problem och skär ner i vattnet. Man försöker uppmärksamma bogserbåten, utan framgång. Offrar man pråmen för att rädda sitt eget liv?

Fakta
TypPråm
Material
Tonnage 243 brt, 237 nrt
Mått33,94 x 8,58, 2,78 meter
Maskin
Fart
Byggd1883 av W. Lindbergs Verkstad & Varfs Ab
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr5011
Signal
Klassad
Assurans
Hemma
ÄgareStockholms Transport & Bogsering AB
BefälhavareJ. Jansson
Besättning2 man
På resaKaunissaari, Raumo- Axmar
Förlist1910-10-11
PlatsFinngrunden
OrsakSjönk under bogsering
LastTräkol både i rummet och som däckslast
POS
Djup
Sjk
ExnamnNo 27

HISTORIK
Pråmen Degerfors byggdes 1883 av W. Lindbergs Verkstad & Varfs Ab, södra varvet av furu på järnspant. Hennes tonnage uppgick till 243 bruttoreg.ton eller 237 nettoreg.ton. Dimensionerna uppgick till 33,94×8,58×2,78 meter. Hennes reg nr var 5011 och signalen JRMP.

Vid byggadet hade hon namnet No 27 och såldes omgående i färdigt skick till Koltransport Ab, Stockholm. Vid köpet ändrades också namnet till Degerfors. 1894 förbyggdes hon i Grisslehamn och 1909 köptes hon av Stockholms Transport & Bogsering men behöll då namnet. 

Sista resan
Oktober året efter (1910) var Degerfors på resa mellan finska Raumo till Axmar strax norr om Gävle med last av träkol. Som dragare var Ottila som förutom Degerfors hade ytterligare en pråm på släp.Vädret var inte det bästa med tjocka och hård sydlig storm. Degerfors var som sista pråm i detta ekipage som sakta men säkert tuffade på mot Svenska kusten. Ombord fanns två män, 60-åriga pråmskepparen J. Jansson samt 18 åriga Eriksson.

Väl kommen in mot Finngrunden utanför Gävle märkte man ombord på den första pråmen att Degerfors låg i marvatten. Någon möjlighet att kontakta Ottila hade man inte förutom med sin egen röst. I stormen var detta lönlöst och ingen ombord på bogseraren verkade komma ut för att kika på pråmarna, medan Degerfors skar alltmer ner i vattnet

Drastiskt beslut
Man tog då det drastiska beslutet att kapa trossen till Degerfors och lämna henne åt sitt öde. Inte förren man kom fram märkte man ombod på Ottila att den ena pråmen saknades. Man återvände ut mot havet för att om möjligt försöka hitta pråmen och de båda männen. Man fick även andra fartyg i området till hjälp. Men av Degerfors fanns inte ett spår och förmodligen gick hon till botten med de båda kvar ombord.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.