fbpx

CORONA

En mindre känd förlisning i Stockholm är Corona som gick på ute vid Almagrundet 1924 och än idag kan man se spår av henne i form av ångpanna och delar av fören 

Fakta
TypLastångare
MaterialJärn
Tonnage2 046 brt, 1 292 nrt, 3 000 dwt
Mått88,38 x 11,10 x 7,62 meter
Djup i rum:6,94 m
MaskinTrippelexp. maskin på 1100 Psi, (Wallsend Slipway & Eng. Co. Ltd., Newcastle)
Fart10,6 knop
Byggd1887 W. G. Armstrong, Mitchell & Co. vid Low Walker, Newcastle (Byggnr 508)
Beställare
Sjösatt7 september 1887
Levererad13 oktober 1887
Regnr
SignalRHGN/JBCW
Klassad
Assurans
HemmaStettin
ÄgareViktor Schuppe
Befälhavare
Besättning34 man normalt, ingen omkom
På resaHull – Stockholm
Förlist1924-03-13
PlatsAlmagrundet, Stockholm
OrsakStrandning i svår tjocka och sydvästlig 3 m/sek
LastStenkol
POS
Djup
Sjk
ExnamnIngeborg (1915-1920) – Lisa (1915-1915) – Ascania (1887-1915) – Westphalia (1887-1887)

HISTORIK
CORONA byggdes 1887 som WESTPHALIA men kom att levereras den 13 oktober 1887 till tyska Hamburg-Amerika Linie, Hamburg som ASCANIA. Hon kom den 26 september 1907 till D. Görtz innan H. Hoch AG tog över den 21 juli 1914. Som många andra fartyg sattes hon in i ”Rikets tjänst” den 14 augusti 1914.

Döptes om till LISA den 17 mars 1915 och ny hemmahamn (Lübeck) fick hon den 24 mars samma år. Till Sverige kom hon den21 maj 1915 då N.A. Niehlen i Landskrona köpte henne och hon döptes om till INGEBORG. Nytt namn och redare igen 1920 då Rederi AB Corona med huvudredare A. Nihten i Stockholm tog över men bara för ett kort ögonblick. Samma år (1920) kom hon till Finland och E. Grönroos, H. Karlström & K. Heikold i Åbo innan hon så till slut hamnade i tyska Stettin 1923 

FÖRLISNINGEN
När CORONA var på väg in mot Stockholm den 13 mars 1924 rådde svår tjocka i området, men för övrigt lugnt väder med sydvästliga vindar på 3 m/sek. Man hade ingen lots ombord, men med facit i hand borde man kanske haft. CORONA strandade nämligen vid Almagrundet och blev vrak. Ingen omkom och fartyget skrotbärgades. Dock finns här kvar en del att se, 2 stora ångpannor samt skrovdelar och delar av förskeppet.

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.