COMETEN

En av Skageracks många förlisningar är barken Cometen 1906.
En kollision med Comet !!! fick Cometen att sluta sina dagar vid Skagerns fyr.

Fakta
Typ Bark
MaterialTrä
Tonnage536 brt, 499 nrt, 800 dwt
Mått41,97 x 9,04 x 5,05 meter
Maskin
Fart
Byggd1874 av D. R. Andersson, Karlshamn
BeställarePartrederi Karlshamn med F. A. Harms som h.r.
Sjösatt17 september 1874
Levererad
Regnr1522
SignalHMCB
Klassad
AssuransSydsveriges assuransförening
HemmaLandskrona
ÄgarePartrederi Landskrona, h.r. Anders Peter Andersson
BefälhavareOlof Jönsson, Brunnby
BesättningAlla räddades över till Comet
På resaNewcastle – Helsingborg
Förlist1906-11-23
Plats¾ nm V t S från Skagens fyr
OrsakKollision med COMET, Altona (tysk ångtrålare)
LastStenkol
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK

BEFÄLHAVARE
1874 – 1892August Löwe
1892 – 1897N. P. Johansson
1897 – 1905Petter Svensson
1905 – 1906Olof Jönsson, Brunnby
REDARE
1874 – 1897Partrederi KarlshamnF. A. Harms (12/100)
1897 – 1905Partrederi LandskronaAnders Persson (4/72)18.000:-
1905 – 1906Partrederi LandskronaAnders Peter Andersson (4/82)byte av h.r.

FÖRLISNINGEN
Cometen avgick från Newcastle den 12 november 1906 med Stenkol för Helsingborg. Nordsjön avklarades och man kom in vid Skagens fyrskepp strax efter midnatt fredagen den 23:e. Vinden var sydvästlig med styrka på 5 och kursen sattes till sydsydost. Vid 1-tiden på natten observerades en fiskeångare med kurs mot Cometens styrbordssida. Ombord antog man att ångaren sett lanternan och man fortsatte sin kurs för styrbords halsar och bramseglen bärgade.

När ångaren kom allt närmare ropades det i megafon, dock utan någon respons från ångaren, som ironiskt hette Comet. Med bra fart rände så Comet in i barken i höjd med storriggens akterkant. Ett stort hål uppstod och alla förstod att loppet var kört och Cometen skulle sjunka. Besättningen tog sig över till den tyska ångaren Comet, hemmahörande i Altona. Strax efter gick Cometen till botten och besättningen sattes i land i Frederikshavn. 

Vid sjöförhöret påstod fiskeångarens befälhavare att Cometens gröna lanterna syntes dåligt och att man för sent observerat den. Detta tillbakavisades av kapten Jönson som med bestämdhet förklarade att ”hans lanternor brunno klart” För övrigt framkom det att Sydsveriges assuransförening så sent som 1905 godkänt lanternorna.

Motparten Seeamt i Altona ansåg dock den tyske befälhavaren utan skuld och domstolen fann en förklaring till olyckan — ”att man i fiskeångaren möjligen hade bländats av skenet från egna acetylenlampor”.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.