CHARLOTTE SCHROEDER

Ett av alla dessa fartyg som förlist i svenska farvatten och mer eller mindre glömts bort är Charlotte Schroeder. Alla överlevde och ingen dramatik vid räddningen gör det till en notis i tidningarna som fort glöms bort.

Fakta
TypLastångare
MaterialJärn
Tonnage1 005 brt, 626 nrt, 1 300 dwt
Mått64,45 x 9,86 x 4,61 meter
Djup i rum: 4,06 m
Maskin
Fart12 knop
Byggd1901 Schröder & Jensen i Tönning (Nybygge 37)
BeställareHeinr. Podeus KR, Wismar
Sjösatt17 augusti – 01
Levererad7 oktober – 01
Regnr
SignalMSJK / DMBD
Klassad
Assurans
HemmaHamburg
ÄgareErich Ahrens Dampfsciffs Reederei
BefälhavareHans Meyer
Besättning15 man, alla räddades
På resa Gävle – Antwerpen
Förlist1948-12-14
PlatsÖland Kappeludden
Orsak Läckage och sjönk
LastTrälast
POS
Djup
Sjk
ExnamnLisbeth Zelck, (26-30) – Lena Larsen, (24-26) – Erika Fischer, (23-24) – Marie Gartz, (01-23)

HISTORIK
CHARLOTTE SCHROEDER byggdes 1901 av Shröder & Jensen i Tönning som nybygge 37 och sjösattes den 17 augusti och levererades den 7 oktober samma år. Vid byggandet hade hon en Trippelexpansion (380x630x1020/710) om 500 PSi, varvets egen som dock kom att bytas ut i dec.1926 i Rostack till en AG Neptun Rostock. Mellan åren 1901-1910 hörde hon hemma i Wismar innan hon hamnade i Rostock och via flera ägarbyten slutligen den 24 september 1947 få Hamburg som hemmahamn.

FÖRLISNINGEN
Sprang måndagen den 13 dec. 1948 läck i höjd med Kappeludden på Öland på sin resa från Gävle till Antwerpen med trälast. Svår slagsida och pumparna sattes omedelbart igång. På grund av slagsidan fick man bara ut den ena livbåten som tog 7 man av de 15 ombord. Då slagsidan ökande och vattennivån i fartyget steg stannade maskin och även pumparna, som nu låg under vattnet. Stor del av lasten vräktes överbord i ett sista desperat försök att rädda fartyget, som dock fortsatte ta in vatten.

Ombord hade alla man blivit beordrad att ta på livbälten då inte alla rymdes i livbåten. SOS signalerna man skickade ut nonchalerades av två fartyg som passerade förbi. Klockan 02 på tis.morgon observerade s/s GREIF (Lübeck) dessa och kom till undsättning. Man avvaktade dock tills det ljusnade vid 8-tiden på morgonen innan man tog över besättningen. Besättningen fick lämna alla sina tillhörigheter kvar ombord då ångaren redan låg i marvatten och var inte långt borta från att gå till botten när man satte av mot Visby.

Dit man anlände vid middagstiden och signalerade till lotsen som kom ut och mötte med lotskuttern. Vinden vid tillfället var SO cirka 20 m/sek och ombord på CHARLOTTE SCHROEDER hade man hela tiden Högby fyr på Öland i sikte. Efterom vinden var sydostlig och så kraftig som 20 m/sek räknade man att driva in närmare mot Öland än sin kurs. Läckan verkar varit i aktern och idag är hon hittad och dyks på.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.