fbpx

CARL (Motorgaleas)

En av alla förlisningar utmed västkusten är då motorseglaren Carl grundstötte den 19 mars 1948 vid 1.2 m klacken vid Snäckan.

Fakta
TypMotorgaleas
MaterialEk / Furu
Tonnage 120,73 brt, 83,59 nrt, 200 dwt
Mått24,44 x 6,52 x 3,0 meter     
Djup i rum: 2,66 m
Maskin100 HK råoljemotor (Bärgad)
Fart
Byggd1892 av Sixten Groth i Sjötorp
Beställare p.r. i Långön (Alfred Niklas Andersson)
Sjösatt
Levererad
Regnr289
Signal SHYM / JBKP
KlassadBureau Veritas
Assurans
HemmaGöteborg
Ägarep.r. Herbert Björnhage
Befälhavare
Besättning4 man, räddades
På resaGöteborg – Gdynia
Förlist1948-03-19
Plats1,2 m klacken vid skäret Snäckan, Onsala. Sandö
OrsakGrundstötning i NV storm och dimma, bröts sönder och sjönk
Last1875 lådor sill
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
CARL byggdes som skonert 1872 av skeppsbyggmästaren Sixten Groth i Sjötorp för ett p.r. i Långön (Alfred Niklas Andersson). En hjälpmaskin fick hon 1925 och blev omtacklad till galeas 1943.

REDARE
1892 – 1893p.r. Alfred Niklas AnderssonLångön
1893 – 1898Frans OlssonLångön/Kristinehamn** mars 1897
1898 – 1911Peter August ÅströmKristinehamn31/8-1898
1911 – 1917p.r. Johannes AnderssonLerberget28/11-1911 
1917 – 1923p.r. Nils PåhlssonLerberget8/2-1917
1923 – 1924p.r. Johan Martin MattssonGrebbestad23/4-1923
1924 – 1931p.r. Bertil ThorstrandTorsö13/6-1924
1931 – 1935p.r. John Olof JohanssonFridhem nov.-1931
1935 – 1941p.r. Gustaf Hjalmar GustafssonGöteborg6/8-1935
1941 – 1945p.r. Bror Vilgot BrunolfGöteborg20/3-1941
1945 – 1948Samuel Pontus PettersonGöteborg10/1-1945
1948 – 1948p.r. Herbert BjörnhageGöteborg11/2-1948 

FÖRLISNINGEN
Våren 1948 var CARL på resa från Göteborg med 1 875 lådor sill i lasten i södergående utmed svenska västkusten. Det rådde en nordvästlig storm och dimma och kommen till vattnen utanför Onsala Sandö tog det stopp. Man gick på 1.2 meters klacken norr om skäret Snäckan och fick så svåra skador i botten att CARL totalförliste och sjönk.

Skrivet av Göran Nilsson

Dela:

Mer inlägg

Skicka ett meddelande

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.