fbpx

CADDY

En riktig “Grand old lady” slutade sina dagar i Västerviks skärgård. I över 112 år tjänstgjorde hon främst i Stockholm och Göteborg samt Mälaren. Passagerarfartyg, last- och tankfartyg, ja inget var henne främmande.

Fakta
TypTankmotorfartyg
MaterialJärn
Tonnage212,89 brt, 105 nrt, 225 dwt
Mått30,30 x 6,82 x 3,40 meter
Djup i rum: 3.58 m
Maskin210 EHK 2-cyl Skandia Diesel
Fart
Byggd1855 Norrköping Varf, Norrköping (Byggnr 121)
BeställareRederi i Jönköping som passagerarångare
Sjösatt
Levererad27 oktober 1855
Regnr2571
SignalSFUM
Klassad
AssuransDonsö-Vrångö Enskilda Försäkringsbolag
HemmaVrångö, Göteborg
Ägarep.r. Karl Johan Karlsson
Befälhavare
Besättning4 man, alla räddade med helikopter
På resa Stockholm – Färjestaden
Förlist1967-09-09
PlatsSydost om Boskär i närheten av Kråkelunds lotsplats
OrsakGrundstötning i tjocka och hårt väder
Last200 kbm Bensin, 70 kbm Brännolja
POS
Djup
Sjk
ExnamnELVAN (1949-1950), O.K. 1 (1947-1949), NYA UPSALA (1880-1945), WESTERÅS (1857-1880), FÖRENINGEN (1855-1857)

HISTORIK
Caddys historia innehåller en hel del, både byte av skepnad och ägarbyten, vilket gör att det stundom kan svårt att tro att det rör sig om samma fartyg. Hon byggdes som FÖRENINGEN av Motala Varf i Norrköping som passagerarångare (20 passagerare) för rederi i Jönköping. Hon avgick under befäl av kapten Wennerberg den 27 oktober 1855 från Norrköping via Vadstena, Hjo och Gränna till sin hemmahamn Jönköping.

Hon fick en ny maskin 1875 då den första 30 hk byttes ut mot en Bergsund-maskin om 160 IHK. Och som så många andra fartyg var hon utsatt för haverier t.ex. den 9 september 1912 då hon vid Blockhusudden kolliderade med ALEXANDRA, en tysk ångare (Stettin). Gick svårt läck men genom att sätta henne på grund klarade man att förhindra att hon sjönk. Reparation blev det givetvis, vid Ekensbergs Varv låg hon tills den 29 oktober då hon åter plöjde vågorna.

1920 var det slut med passagerarna och hon blev lastfartyg, en skepnad hon behöll till 1945 då hon ändras till tankmotorfartyg. Det var Walter Larsson som köpte henne från Stockholm och Göteborgs salta vatten fick nu bli hennes. Rederi Ab Stjärnan köpte henne då hon kom ner till “Götet” och lät bygga om henne och hon levererades som tankfartyg i mars 1947 med namnet O.K. 1. Stockholm blev det dock ytterligare en gång för henne 1949 innan Vrångö fick äran att reda henne.

FÖRLISNINGEN
Klockan 03;33 uppfattade Tingstäde Radio ett SOS från Caddy och 3 minuter senare larmades lotsen i Kråkelund, bara 3 distans från platsen, som var framme vid Caddy 04;13. På platsen kunde man uppfatta en nödraket och när man såg haveriplatsen blev man tvungen vända för att hämta en mindre båt.

Under tiden har Tingstäde Radio dragit på och sökt marinens helikopter vilken via Cefyl larmas 05;05 och lyfter 25 min senare. Framme klockan 6 och började omgående bärga de 4 männen ombord. 06;06 alla räddade och kursen sattes mot Oskarshamn med besättningen. Idag är lasten bärgad liksom vrakpartier ovan ytan och bara rester återstår av det en gång så stolta fartyget.

REDARE
1855 – 1857Rederi i JönköpingJönköpingFÖRENINGEN
1857 – 1880Westerås ÅngfartygsbolagVästeråsWESTERÅS
1880 – 1926Ångfartygs Ab Nya UpsalaUppsalaNYA UPSALA5 maj    33.000:-
1926 – 1932Trafik Ab Mälaren-HjelmarenStockholmNYA UPSALA7 maj    30.000:-
1932 – 1945Ab InsjötrafikStockholmNYA UPSALA30 juni  35.000:-
1945 – 1945Walter LarssonGöteborgNYA UPSALA8 aug.   16.000:-
1945 – 1949Rederi Ab StjärnanGöteborgO.K.122 aug. 24.250:-
1949 – 1955Ab Otaria (E.A. Westerdahl)StockholmELVAN / CADDY*3 jan.   250.000:-
1955 – 1959Gösta NorénStockholmCADDYjuni
1959 – 1963p.r. Karl HöglundVrångöCADDY1 april  195.000:-
1963 – 1966p.r. Torsten HenricssonVrångöCADDY5 feb
1966 – 1967p.r. Karl Johan KarlssonVrångöCADDYjan
*Namnbyte 1950

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.