C.F. LILJEVALCH

Fakta
TypLastångare
MaterialStål
Tonnage5513,76 brt    3699,33 nrt     8470 dwt
Mått120,25 x 16,23 x 7,7 meter     
Djup i rum: 9,40 m
Maskin1 800 Hk
Fart
Byggd1920 Götaverken, Göteborg (bygger 354)
BeställareTrafikab. Grängesberg-Oxelösund
Sjösatt11 juni 1920
Levereradoktober 1920
Regnr6360
SignalSLUA / KCRQ
KlassadEngelska Lloyd
Assurans
HemmaStockholm
ÄgareTrafik AB Grängesberg – Oxelösund
BefälhavareErnst Johan Philip Bramford
Besättning33 man omkom
På resa Luleå – Rotterdam
Förlist 1942-08-18
Platsca 3′ Syd om Kungsgrundets lysboj. Västervik
OrsakTorpederad kl.15.15. Tog 30 sek. för henne att lämna ytan
Last7463 ton Järnmalm
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
C.F. LILJEVALCH byggdes 1920 av Götaverken med byggnummer 354 och var det första i en serie av 10 st. fartyg som levererades till Trafikab. Grängesberg-Oxelösund. Sjösattes den 11 juni-20 och döptes av fru Fränckel till C.F. LILJEVALCH efter bolagets grundare. Hon kom att levereras i oktober 1920 och sattes omgående i trafik under befäl av kapten Fränke Andersson, vilket var den som under 17 år fram till sin död (1937) förde henne med undantag av vissa korta perioder semesterperioder. Han kom att ersättas av kapten A.E. Sonander som dock bara förde henne till sin pension 1938. Därefter blev det N.A. Lund som förde befälet ombord innan då slutligen Bramford tog vid.

FÖRLISNINGEN
C.F. LILJEVALCH lämnade Luleå den 14 augusti 1942 med 7 463 ton järnmalm i rummen. Kursen hölls sydlig på hennes färd genom Bottenhavet för att några dagar senare gå vidare söderut i en större konvoj om 16 fartyg bl.a. svenska, finska, holländska samt tyska ångare. C.F. LILJEVALCH var ledarfartyg för konvojen som fortsatte sin färd söderut för att klockan 14,50 den 18 augusti passera Kungsgrundets lysboj. Vad man inte viste var att i samma vatten låg den ryska ubåten L3 förd av kapten Gristjenko och lurpassade på lämpliga offer, gärna stora tonnage, vilket skulle resultera i ära och berömmelse vid hemkosten. C.F. LILJEVALCH som mätte 8470 dödviktston och var hyfsat stort samt dessutom ledarfartyg drog naturligtvis till sig uppmärksamhet.

På eftermiddagen lämnade befälhavaren bryggan för lite te i salongen och kvar på bryggan var andre styrman, rorgängaren samt lotsen. Klockan 15,18 fick utkiken på backen se torpedstrimman och skrek för full hals: ”Torped om babord”.
Lotsen kommenderade omedelbart hårt styrbords roder, men denna manöver hann inte ens påbörjas innan maskinrummet träffades av torpeden. Omedelbart därefter fick ryska L3 in ytterligare en fullträff, denna gång mellan treans och fyrans luckor vilket fick C.F. LILJEVALCH att formligen slitas i stycken. Som om inte detta vore nog så exploderade ångpannorna av den första torpeden vilket inte gjorde saken bättre.

De 40 personerna som fanns ombord han knappt fatta vad som hände innan fartyget gick till botten, vilket inte tog mer än 30-35 sekunder. Livbåtarna förstördes vid explosionen liksom en av de tre livflottarna vilket gjorde att de som inte omkom direkt vid explosionen fick lita på sina livvästar. Alla ombord hade livbälten och Mörners flytdräkt, så också de sju man som räddades av andra fartyg i konvojen. Det var livbåtar från FLORA (Helsingborg), HERMOD (Stockholm) samt BORBECK (Bremen) men trots detta fick 32 man ur besättningen samt lotsen Sjögren sätta livet till. Omedelbart efter torpederingen stoppades konvojen och fartygen drogs samman så eskortfartygen kunde lägga ut en dimridå. Några försök att med sjunkbomber oskadligöra ubåten, men förgäves utan L3 kunde dra sig tillbaks efter ett lyckat anfall.

BefattningNamnHemortFödd
KaptenErnst Johan Philip Bramford Arild1884-02-11 Omkom
1:e StyrmanKarl Bengt Ove Ekström Söderbärke 1897-04-29 Omkom
2:e StyrmanDavid BerggrenStockholm 
3:e StyrmanKarl Harald Nilsson Kalmar1915-12-15 Omkom
TelegrafistErnst Reinhold Arnold Kutzner Karlshamn1903-12-17Omkom
ÖvermaskinistKnut Isidor PettersonStockholm1888-09-13Omkom
1:e MaskinistAnders Olof WrangfeldtStockholm1909-03-03Omkom
2:e MaskinistCarl Emil Carlsson Stockholm1885Omkom
3:e MaskinistCarl Henning LandinStockholm1894-07-19Omkom
StewardLars Hjalmar SchönbeckTrelleborg1902-08-15Omkom
BåtsmanOtto Edvard LundbergHalmstad1894-10-18Omkom
TimmermanOscar BergströmElisberg / Blekinge1903Omkom
MatrosHans Hansson-VaksamHemse / Gotland1912-04-27Omkom
MatrosNils GustavssonPataholm 
MatrosArtur Julius MattssonLandskrona1916-07-18Omkom
LättmatrosSten GöranssonKramfors 
LättmatrosOscar Rune GustavssonTorskors / Blekinge1921-04-03Omkom
LättmatrosOlle Lennart JohanssonMörrum1923-09-22Omkom
JungmanGösta Ingvar AnderssonKågeröd1923-02-02Omkom
JungmanErik Lennart JohanssonMarieholm1922Omkom
JungmanErik Lennart KarlssonRomelanda1915-12-18Omkom
DonkeymanBertil Ragnar HåkanssonRonneby1893-10-19 Omkom
SmörjareSven Gunnar FridénLandskrona1909-03-23Omkom
SmörjareKarl Rune SvenssonÖstersund1915-10-15Omkom
SmörjareErik Gustav BroströmFellingsbro1894-09-27Omkom
EldareNils Gustav EkbergHässleholm1901Omkom
EldareCurt Vilhelm HeitschBorås 
EldareEdvin AdolfssonGöteborg1897Omkom
EldareEskil Allan HärnåsGöteborg1905-10-06Omkom
EldareKuno Gustav Adolf Larsson Ängelholm1909-04-30Omkom
EldareAnton Rudolf StoltzBåtskärsnäs / Nederkalix1916-01-16Omkom
LämpareKarl Mandor MorinBåtskärsnäs / Nederkalix 
LämpareTure Allan Vidar BergströmLandskrona1920Omkom
LämpareÅke Elfred SegerSeskarö1923-05-08 Omkom
KockKarl Albin NilssonHelsingborg1908Omkom
2:e KockViktor Ragnar LagströmHelsingborg 
SalongsuppassareEgil OlssonLandskrona 
UppassareTord Bo Axel PerssonStockholm1922Omkom
UppassareKarl Olof Emanuel SödermanRoslagsbro1922-06-13Omkom
LotsPer Albert SjögrenOxelösund1902-11-25 Omkom

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.