BALTIC

Fakta
TypLastångare
MaterialFuru på järnspant, förhydrad
Tonnage293 brt 197 nrt 400 dwt
Mått126,61 x 22,99 x 12,6 fot. Djupgående 11 fot (38,60 x 7,01 x 3,84 m)
Maskin2-cyl. Compoundmaskin om 30 nom. Hk, (Bergsunds MV, Stockholm)
Fart
Byggd1872 av D.R. Andersson i Carlshamn
BeställareCarlshamns Ångbåts Ab (H. Schmidt), Karlshamn
SjösattSeptember 1872 (i trafik)
Levererad
Regnr2055
SignalHJFR
Klassad
Assurans
HemmaKarlskrona
ÄgareRederi Ab Glückauf. (Alfred K. Fernström), Asarum
Befälhavare
BesättningIngen omkom
På resaStettin – Karlskrona
Förlist1908-12-14 Kl. 07 fm
PlatsSkäret Busören utanför Bollöarna i Karlskrona skärgård
OrsakGrundstötning kl. 7 fm. i S vind å regntjocka
LastBarlast
POSN 56º 04′ 99 X E 15º 29′ 69
Djup5
Sjk
Exnamn

FÖRLISNINGEN
Baltic var i mitten av december 1908 på resa från Stettin norrut mot Karlskrona i barlast. Sydlig vind och regntjocka rådde men inget anvärningsvärt utan det var ett väder man tidigare gått i. Kommer till Karlskrona skärgård tidig morgen (kl.07) den 14 december grundstötte man på skäret Busören” och satt fast. Besättningen fick övergå lastångaren som sedermera blev vrak på platsen. Överbyggnaden och delar av inventarier bärgadesdock innan.

REDARE
1882 – 1876Carlshamns Ångbåts Ab (H Schmidt)Carlshamn
1876 – 1878Robert TernströmCarlshamn20 juli för 35 000:-
1878 – 1886Frans H. J. WolffKarlskrona22 juli
1886 – 1903C. G. O. WinterKarlskronaArv efter Wolf
1903 – 1907Rederi Ab GlückaufKarlskronaÖverförd
1907 – 1908Rederi Ab Glückauf / Alfred K. FernströmKarlskronaTar över rederiet

Källa
(A) () (Båtologen 2-93 sid.60,61+foto)
Reglistan 2055
Brunos Vrakliggare sid. 
Båtologen 2-93 sid. 60, 61 foto
EgetC/vrak/dok./Västervik

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.