fbpx

ALTAIR

Fakta
TypÅngfartyg
MaterialStål
Tonnage
Mått
Maskin
Fart
Byggd1873 i Newcastle
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr6985
Signal
Klassad
Assurans
Hemma
Ägare
BefälhavareJ.P. Lundahl
Besättning11 män + 2 kvinnor
På resaNorrköpning – Västervik
Förlist1925-03-03
Plats
OrsakGrundstötning
LastStyckegods och havre
POSO 17° 17,45” N 58° 36,45′
Djup
Sjk
Exnamn

FÖRLISNINGEN
Befälhavaren JP Lundahl som precis skulle gå av sitt pass då han var trött efter en lång dag. Klockan hade precis passerat midnatt och mörkret var påträngande. Altair hade precis passerat Grässkärens fyr och såg den blinkade ledfyren Västra Köpen rakt fram.

Kaptenen beordrade ändring av kurs. Kaptenen slängde ett öga på kompassen och gick sedan ut mot fartygets räcke, då upptäckte han att fartyget var på väg mot grund. Rorsman försöker förgäves dikta babord men misslyckas och de glider mot en undervattensformation och får lagsida åt styrbord.

Efter en stunds överläggande mellan kapten, rorsman och styrman kan man konstatera att det står på grundet Kopparnageln. Altair läcker men lyckas hålla sig kvar på undervattensklippan för stunden. Man kommer också fram till att något måste varit fel på ledfyren vid Västra Kopren då denna vad helt fel ljus över området. Detta konstaterades även av Kungliga Lotsstyrelsen senare.

Om någon känner igen texten som beskriver förlisningen så ta gärna kontakt med oss.
Texten finns i “Görans arkiv” men det verkar kopierat från sportdykare.s, kan också vara ett mail som Göran fått.

DIVESITE
Djup9 – 27 meter
Båt/Landdyk
VraketSönderbrutet i två delar, varav en del ligger en bit bort.
Fören ligger N till NO om aktern och mittpartiet.
IgångsplatsVästra Kopparnageln mellan en fyr och ett gjutet “fundament”.
Simma 40-50 meter och håll ca 275 º så borde din position vara vid akten
och mittpartiet.
Vid dykning på förskeppet så kan man följa en tjock elkabel fråm Kopparnageln, denna ledar ner till 27 m där resten av Altair ligger
hazards?
Vad mer vill man veta om en dykplats?

Dela:

Mer inlägg

Skicka ett meddelande

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.