fbpx

ALLEGRO

Fakta
TypLastångare
MaterialJärn
Tonnage1063 brt, 796,73 nrt, 1300 dwt (byggd 845 brt, 636 nrt)
Mått66,26 x 9,14 x 5,50 meter
Maskin130 Hk
Fart
Byggd1874 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm. Byggnr 122
BeställareStockholms Ångfartygs Rederi, Stockholm
SjösattAugusti 1874
Levererad
Regnr
Signal
2638
HLTP
IMO3002638
Klassad
Assurans
HemmaStockholm
ÄgareSv. E. Ternstöm
BefälhavareK. A. Aminoff (född 1843 i Bällefors)
BesättningIngen omkom
På resaStockholm – Munksund (Piteå)
Förlist1905-11-02/07
PlatsMellan Finngrundet och Själbådan syd om Husum
OrsakGrundstötning i NO-lig vind med tjocka samt stark strömsättning
LastBarlast
POSN 63,2551X E 19,2167 (WGS84)
Djup
Sjk53
Exnamn

HISTORIK
ALLEGRO byggdes 1874 av Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm för Stockholms Ångfartygs Rederi och mätte vid byggandet 845 brt, 636 nrt. Hon kom tidigt att föras av kapten F. Malmberg och redan 1886 var det dags för reparation liksom även 1892. Sista kaptenen ombord på ALLEGRO var K.A. Aminoff som föddes 1843 i Bällefors och mönstrade på sista resan den 10 februari 1905.

FÖRLISNINGEN
Vid månadsskiftet oktober november 1905 avgick ALLEGRO från Stockholm på nordlig kurs upp genom Bottenhavet mot Piteå och Munksund. Det rådde nordostlig vind och tjockasamt stark strömsättning. Som om detta inte var nog hade man problem med kompassen.

Kommen till farvattnen utanför Örnsköldsvik var man så ur kurs att man strax söder om Husum gick på grund mellan Finngrundet och Själsbådan och där satt man fast. Efter några dagar brötsskrovet sönder och blev vrak.Som så ofta var man även här framme och sprängde ner henne och det mesta av henne skrotbärgades men troligen finns spår kvar efter henne.

Källa:
Reglistan 2638
Vrakliggare 1880 -1980 sid. 
Sveriges Skeppslista 1877 sid. 21, 21
Stockholms Ångbåtssjöfart 1857-1932 sid. 170, 200, 201, 278
Fakta om Fartyghttp://www.faktaomfartyg.se/allegro_1874.htm
FornsökRAÄ-nummer Grundsunda 371 
Norrlandsleden IIsid.58 not * 2

Skrivet av Göran Nilsson

Dela:

Mer inlägg

Skicka ett meddelande

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.