Dyk & Hav
En helt ny värld!
Många är de fartyg som förlist med man och allt och Wänskapen kan sälla sig till den gemenskapen. Hon mötte ett oväder söder om Stockholm och gick förlorat. Min gissning är att hon i den allt svårare sjön gick in mot kusten för om möjligt få mindre vind eller i alla fall vara närmare land om nu fartyget skulle få problem. Någonstans söder om Stockholm ligger fortfarande Wänskapen på botten.
HISTORIKWänskapen byggdes 1825 i Grytehamn och förbyggdes * nästan 30 år senare på i stort sett samma plats ute på Bjärehalvön (* Skepparkrogen 1854). Hon hörde länge hemma i Båstad av fördes bland annat av den kända Christian Jönsson Banck (1858-60) innan hon 1863 köptes in till Viken av sjökapten av andra klassen (Christian Olsson) till en kostnad av 3500 RD RMT och fördes senare över till ett partrederi enl. nedanstående förteckning. Säljare var skepparen J.G. Nilsson i Båstad som även han var med i det nya partrederiet med sin 3/8 andelar.
Den sista tiden var hon satt i spannmålstransport mellan Gotland och Stockholm, vilket även blev hennes sista rutt. Dock hann man med att segla till hamnar i Haugesund, Hull, Memel, Sölvesborg, Karlshamn det sista året innan förlisningen i november.
FÖRLISNINGENWänskapen var ute på en av sina vanliga spannmålsseglatser och avgick Visby den 5 november 1864 för att ta sig nordväst upp till Stockholm. Vädret var väl inte det bästa och kulmen nåddes den efterföljande natten då hårt väder rådde i området mellan Gotland och Stockholm. Vad som hände lär vi väl aldrig få reda på men klart är att hon aldrig mer avhördes utan förliste sannolikt under stormen och ligger förmodligen på havsbotten söder om Stockholm.
Skrivet av Göran Nilsson
Powered by BetterDocs
This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.
Nu har vi fått upp en del av vårt sortiment på webbsidan, ta gärna en titt! Avvisa