Dyk & Hav
En helt ny värld!
En av de mest tragiska förlisning i efterkrigstid är Rossös försvinnande i mars 1952 där hela besättningen om 22 man fick sätta livet till. Det som utmärker hennes försvinnande är dess nödrop under 2 dagar men detta till trots kunde man inte rädda manskapet.
HISTORIKROSSÖ byggdes 1919 på Öresundsvarvet i Landskrona som nybygge nr:10 och kom att sjösättas den 28 maj 1919. Fartyget byggdes på beställning av Rederi AB Baltic-France (J Källman) i Göteborg men kom ganska omgående att säljas till Ångbåts AB Ferm och Kristinehamn. Via olika ägare i Göteborg och Stockholm hamnade hon slutligen i Härnösand som ROSSÖ.
FÖRLISNINGENROSSÖ avgick den 6 mars 1952 från Methil med kol i lasten och satte kurs mot Sverige och Oaxen. Dagen efter, den 7 mars, skickades nödsignaler på pos 7,5 sjömil SO May Island, Firth of Forth, Skottland, där det framkom att man tog in vatten i det hårda vädret. Den 9:e uppfångades en ny nödsignal från fartyget men efter det hördes hon aldrig av mer och förliste med hela sin 22 man starka besättning. Det enda spåret efter henne är ett ilandflutet kylskåp.
Skrivet av Göran Nilsson
Powered by BetterDocs