fbpx

ROLF

Vattnen mellan Öland och fastlandet är nedlusad med vrak så man torde kunne gå torrskod över till Öland från Kalmar. Otaliga är de fartyg som sökt gå innanför Öland upp mot Stockholm och andra orter, men som slutat sina dagar i Kalmarsund.

Fakta
TypSkonert
MaterialEk / Furu
Tonnage39,62 brt 34,00 nrt
Mått
Maskin
Fart
Byggd1892 i Kohlboda av Herman Olsen
BeställareMogens Christiansen, Rønne
Sjösatt
Levererad
Regnr
SignalNFMJ
Klassad
AssuransRønne gens. Søforsikring (4200 dkr.)
HemmaRønne, Bornholm
ÄgareMogens Christiansen, Rønne
Befälhavare P.A. Møller
Besättning3 man, alla omkom
På resaRønne – Borgholm, Öland
Förlist 1906-03-12
PlatsSydost om Utgrunden, Kalmarsund
OrsakFörlist under storm med man (3) och allt
Last6 ton Potatis (Ass. 2000 dkr. hos Mannheimer Søforsikr. Selsk.)
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
Skonerten ROLF byggdes i Sverige och Kohlboda för dansk (Bornholm) räkning. Det var inget ovanligt att just redare från Bornholm lät bygga sina fartyg i Kohlboda då Herman Olsen var inflyttad till Sverige år 1841 från just Bornholm.

ROLF kom att under hela sin tid tillhöra samma ägare och tillika beställaren av fartyget Mogens Christiansen, Rønne. Vid tiden för förlisningen var hon assurerad i Rønne gens. Søforsikring för 4,200 dkr. men värderad till 6,000 dkr.

FÖRLISNINGEN
ROLF avgick från Rönne den 11 mars 1906 med 6 ton potatis i lasten för att gå till Borgholm på Öland. Ombord fanns tre man och man kom aldrig fram och man misstänkta att den starka sydliga stormen skördat ännu ett offer.
Den 20 mars påträffade ångaren KALMAR fartyget sydost om Utgrunden stående med båtdäfverterna ovan vattenytan. Rederiet lämnade in en redogörelse till de danska myndigheterna den 5 september samma år, men av den framkommer inget mer än det jag skrivit ovan.

Idag ligger ROLF på cirka 18 meters djup och hyfsat välbevarat.

BESÄTTNING  
BefälhavareP. A. MöllerRønne
BästemanJ. M. JensenRønne
KockC. J. AndersenRønne

Skrivet av Göran Nilsson

Dela:

Mer inlägg

Skicka ett meddelande

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.