När man tänker på benämning “Lustfartyg” är en bogserare inte det första man ser framför sig. Men Ran som idag ligger vid Ekerö i östra Mälaren hade tjänstgjort som bogerare hela livet och på ålderns höst blivit lustfartyg.

Fakta
TypLustfartyg f.d. Bogserbåt
MaterialJärn
Tonnage26,45 brt 7,06 nrt
Mått16,60 x 3,88 x 2,20 meter    
Djup i rum: 2,27 m
Maskin90 IHK (70 EHK)
Fart
Byggd1889 J. & C.G. Bolinders Mek. Verkstad AB, Stockholm
BeställareErik Olssons Trävaru AB, Stockholm
Sjösatt
Levererad
Regnr6622
Signal
Klassad
Assurans
HemmaStockholm
ÄgareKlas Hjalmar Ivar Ekehorn, Bromma
BefälhavareKlas Hjalmar Ivar Ekehorn, Bromma
BesättningIngen omkom
På resa
Förlist1965-02-05
PlatsHovgårdsfjärden, Stockholm (Ekerö-Björkfjärden)
OrsakSjönk (sänktes avsiktligt)
LastIngen last
POSUng. pos N 59º 19´34 X E 17º 36´71
Djup21
Sjk111 d Mälaren
Exnamn

HISTORIK
Så mycket historia och glamorösa seglatser finns inte att förtälja om RAN. Hon fick slita hårt under sina 73 år i tjänst och man kan undra hur mycket tonnage hon släpat fram genom åren. 1962 gick hon i pension med ålders rätt och såldes för 2 500 kr till Ekehorn i Bromma.

REDARE    
1889 – 1915 Erik Olssons Trävaru AB Stockholm 
1915 – 1918 Upsala Transport & Bogserings AB Stockholm  
1918 – 1925 Stockholms Transport & Bogserings AB Stockholm UTB uppgick i STB
1925 – 1925 Stockholms Enskilda Bank Stockholm T & B konkursade 
1925 – 1926 Stockholms Nya T & B AB Stockholm  
1926 – 1962 Stockholms Transport & Bogserings AB Stockholm  
1962 – 1965 Klas Hjalmar Ivar EkehornBromma köpte 1962 för 2 500 kr

FÖRLISNINGEN
RAN ska enligt flertalet källor ha sänkts avsiktligt och vid den tiden var det ofta ett sett att bli av med fartygen i stället för att hugga upp dom. Idag står RAN fin och grann på 21 meters djup med skorstenen pekande upp mot ytan.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Kommentera