Dyk & Hav
En helt ny värld!
Hanöbukten har skördat många offer bland sjöfarten och så också i Ninas fall. Hon gick läck på nyårsafton och sjönk, lyckligtvis utan personskador.
HISTORIKGaleasen NINA byggdes i Hull 1877 och kom till Sverige där hon inregistrerades 1895 som BRILL . Ägare då var med största sannolikhet Albert Österberg på Gullholmen då vi vet att han ägde henne 1896 (se målningen nedan). Hon kom att säljas till Hällevik då redan i 1919 års skeppslista står ett partrederi Nils Ivarsson som redare för BRILL. Skutan fördes då av J. Persson och 1923 hörde BRILL fortfarande hemma i Hällevik med med John Jönsson som redare och hon fördes under dessa år av A.S. Duvell.
Maskin om 30 hk fick hon tidigt 30-tal och finna noterat i 1933 års skeppslista där det även framgår att Ola Olsson i Krokås redade henne. Åren 1939 samt 1940 var det en del reparationer i samband med att Arthus Johansson i Karlskrona tog över henne samt gav henne nytt namn NINA.
FÖRLISNINGENNINA var vintern 1946 ute på en resa från Ystad till Degerhamn på Öland med 116,37 ton kolstybb i rummet. På däck förde hon ingen last. Det rådde dåligt väder i området och på nyårsafton 1946 gick NINA läck i Hanöbukten och började sjunka. Lyckligtvis klarade sig besättningen och vid sjöförhöret sägs….Domstolen konstaterar: —”Det gamla djuplastade fartyget synes ej hava kunnat utstå den påfrestning, som orsakats av det dåliga vädret”
Skrivet av Göran NilssonFoton Hans- Erik Österberg (Albert Österbergs sonson)
Powered by BetterDocs