HERRIESBURN

HERRIESBURN här som BIFROST
Fakta
TypLastångare
MaterialStål
Tonnage1 868,46 brt 1 244,51 nrt 2 475 dwt (Byggd: 1 781 brt   991 nrt   2 450 dwt)
Mått78,83 x 11,52 x 5,23 meter
Djup i rum: 4,98 m
Maskin3-cyl. Trippelångm. om 745 Hk   N.E. Marine Engine Co Ltd, Newcastle
Fart9,5 knop
Byggd1923 av Wood, Skinner & Co, Newcastle (Byggnr 225)
BeställareSharp SS Co Ltd, Newcastle
Sjösatt
Levererad1923-01-16
Regnr7913
SignalSDGT
KlassadEngelska Lloyds
Assurans
HemmaGlasgow
ÄgareP.D. Hendry & Sons, (James H Henderson) Glasgow
Befälhavare
BesättningRäddades av mt ESSO NYBORG in till Frederikshavn
På resaMethil, England – Köpenhamn
Förlist1956-01-22 vid 15-tiden
Plats15 sjömil Sydost Anholts fyr i Kattegatt
OrsakBrand i lasten, sjönk dagen efter
Last3 000 ton Stenkol
POS
Djup
Sjk
ExnamnRotha (1923-1933)   BIFROST (1933-1954)   Paula Vogelsang (1965-1955)

HISTORIK

REDARE    
1923-01-16 – 1933-07-20Sharp SS Co LtdNewcastleROTHA
1933-07-20 – 1950-05-22Rederi Ab BifrostGöteborgBIFROST£ 9 000
1950-05-22 – 1954-02-11Nya Ångfartygs Ab HeimdalGöteborgBIFROST510 000:-
1954-02-11 – 1955-09-??Reed Vogelsang & Schönfeld BRDHamburgPAULA VOGELSANG391 500:-
1955-09-?? – 1956-01-22P.D. Hendry & SonsGlasgowHERRIESBURN

FÖRLISNINGEN
På väg till Köpenhamn med stenkol lasten fick man till sin fasa brand i lasten, förmodligen på grund av friktionen när fartyget sligrade sig i det hårda vädret. Just kol är ofta näst intill omöjligt att släcka när elden väl fått fäste. Som så i många andra fall var detta fartyg dödsdömd och efter det besättningen räddads av m/t Esso Nyborg fick branden härja fritt. Dagen efter sjönk Herriesburn och till glädje för oss dykare idag var det till behagligt djup och hon besöks då och då av oss dykare.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *