HERNÖ

Många fartyg byter skepnad under sina år på vattnet. Hernö är ett av dessa och få kan tro att hon byggdes som en 3-mastad motorskonare. Hernö fick 20 år innan hon slutligen förliste vid Bonden utanför Nordmaling.

Fakta
TypMotorlastfartyg (Coaster)
MaterialFuru
Tonnage460,17 brt 303,96 nrt 657 dwt
Mått42,43 x 9,03 x 4,10 meter        
Djup i rum: 3,77 meter
MaskinBolinders råoljemotor på 240 Ehk
Fart
Byggd1919 vid Rossö Sågverks AB, Nyland
BeställareRossö Sågverks AB, Nyland som motorskonerten ROSSÖ
Sjösatt
Levererad
Regnr6091
Signal KBQG / SEVM
KlassadBureau Veritas
AssuransFörsäkrings AB Mälaren, Stockholm
Hemma Hernösand
Ägare Rederi AB Norrland, Härnösand (Axel Fredrik Andersson)
BefälhavareJ. P. Karlsson
Besättning7 st (6 män och 1 kvinna), ingen omkom
På resaBungenäs – Hörnefors
Förlist1939-06-26 kl. 03:30
PlatsBondens fyrs sydsida. Norrbyskär
OrsakGrundstötning
Last 632,5 ton Kalksten i rummet / Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
ExnamnROSSÖ – ROLANDO – DYNÄS III

HISTORIK
Hernö var byggd 1919 i furu som motorseglare riggad som 3-mastad motorskonare men som framkommer av fotot blev hon under åren ombyggd. Den sista så sent som 1938 då hon blev driven och reparerades

REDARE   
1919 – 1920-01-23Rossö Sågverks ABNylandROSSÖ
1920-01-23 – 1924-06-10Roland Martin NylandNylandROSSÖ / RONALDO *
1924-06-10 – 1929-04-10Dynäs ABVäjaDYNÄS III
1929-04-10 – 1929-07-17p.r. Ödmark & AnderssonHärnösandDYNÄS III
1929-07-17 – 1939-06-27Rederi AB NorrlandHärnösandHERNÖ
*Namnbyte först 1923

FÖRLISNINGEN
Hernö var sommaren 1939 på resa från Gotland till Hörnefors med kalk i lasten. Utanför Nordmaling tog dock resan slut då man klockan 03.30 grundstötte några stenkast från Bondens sydsida och satt fast. Besättningen som uppgick till 6 män och 1 kvinna räddade sig iland på Bonden och fick senare hjälp därifrån av Norrbyskärs bogserbåt STOR-ERIK.

HERNÖ här som Rossö före 1923

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *