Dyk & Hav
En helt ny värld!
Triangeln Oxelösund – Hävring – Arkö har skördet många offer inom sjöfarten genom åren och en del dyks det på idag. Herman Olsén som byggdes i Sverige för Bornholm är en av de förlista i området och som fick sluta sina dagar inte alltför långt “hemifrån”.
HISTORIKSå mycket historik finns inte förutom att hon köptes på stapelbädden av Mogens Christiansen hemmahörande i Rønne för 7 411: Skeppsbyggmästaren själv (Herman Olsén) var ju även han född i Rønne 1826 och anställd 1841 som kvartersman hos C.R. Carlsund på Kohlboda.
FÖRLISNINGENHERMAN OLSÉN var på resa från Gävle, varifrån man avgick den 11 november 1910, med sydlig kurs. Norrköping var målet och i lasten hade man 54 ton järn. Det rådde en tilltagande OSO storm och snötjocka som piskade i ordentligt och kring midnatt, under en vändning, sprang fockstaget av och strax därefter knäcktes fockmasten. Skonerten blev nu manöverodugligt i den hårda vinden och man gav nödsignal som uppfattades av lotsen på Landsort. På morgonen blev besättningen om 4 man räddas av lotsbåten under vanskliga förhållanden.
HERMAN OLSÉN drev därefter in mot land tills hon gick på södra udden av Tordmulen VSV om Hävringe och sjönk till 18 meters djup och blev förklarat totalt vrak. Sjöförklaring hölls i Norrköping den 18 november där det angavs att orsaken till förlisningen var det hårda vädret. Rederiet i Rönne gjorde sin anmälan den 5 december. Vraket ligger alldeles utanför södra udden, inte längre ut än att man kan simma från land. Vraket är sönderplundrat.
Skrivet av Göran Nilsson
Powered by BetterDocs