Fakta
TypMotorlastfartyg
MaterialStål
Tonnage340 brt 186 nrt 520 dwt
Mått46,44 x 8,03 x 3,12 meter        
Djup i rum: 2,62 m
Maskin6-cyl Bohn & Kähler diesel, 250 hkr, Kiel
Fart9,5 knop
Byggd1955 Martin Jansen Schiffswerft & Maschinenfabrik, Leer (Byggnr 27)
BeställareRolf Rhoden, Leer
Sjösatt 1955-11-14
Levererad1955-12-27
Regnr41 Naantali
SignalOGVJ (tysk signal DCFI)
KlassadGermanischer Lloyd (Lloydsnr 513022)
Assurans
HemmaNaantali (Nådendal)
Ägare M. H. Kantare & E. J. Niemi, Naantali
Befälhavare
Besättning2: e maskinisten omkom
På resaVästerås – Dalsbruk (Finland)
Förlist1969-08-15
PlatsLillsved, Värmdö
OrsakKollision med Stavklint (Slite)
Last466,88 ton Järngöten i rummet. På däck ingen last
POSNº59 24´865 X Eº18 30´130
Djup19
Sjk6143 Kanholmsfjärden
ExnamnGESCHE ROHDEN (1955-1963)

HISTORIK
HARM byggdes vid Martin Jansen Schiffswerft & Maschinenfabrik, Leer som GESCHE ROHDEN 1955 i Leer för Rolf Rhoden, Leer. Vid byggandet mätte hon 295 brt, 174 nrt samt 450 dwt. Måtten var då 42.60 x 8.03 x 3.12 meter. Men hon kom att förlängas i november 1959 till 46.44 meter och ökande tonnaget till 362 brt och 520 dwt. 

Några ägarbyten skedde men hela tiden var hon hemmahörande i Leer och var så även vid hennes motorhaveri och strandning i hårt väder vid Hävringe den 1 februari 1967. HARM var då på resa från Oxelösund till Ghent med järnlast. Hon bogserades först in till Oxelösund och senare vidare till Norrköping där hon kondemnerades. Den 10 februari 1969 köptes hon dock av finska intressenter och reparerades samt inregistrerades i de finska rullarna 30 april 1969.

REDARE    
1955 – 1963 Rolf Rhoden, Leer GESCHE ROHDEN  
1963 – 1965 Ges.Bremen mbH.(Bremen) Leer HARMdec.-1963 
1965 – 1969 Harm Kosmis Leer HARM 5/12-1965 
1969 – 1969Matti Kankare nNaantali HARM 10/2-1969

FÖRLISNINGEN
För sent observerar de båda fartygen varandra. Platsen är Lillsveds fyr, kl 01:48 på natten den 15 augusti 1969. Stavklint har gått för långt babord i farleden och har inte observerat några av Harms lanternor. Kollisionen är oundviklig och Stavklint ränner rakt in i sidan strax för om maskinrummet på Harm. En öronbedövande smäll uppstår då de båda fartygen på omkring tusen ton, träffar varandra. Stavklint sitter nu fast i Harms skrov och ljudet från de förvridna plåtarna tystnar. Harm börjar genast ta in vatten och ligger allt djupare i sjön. 

För att Stavklint inte skall följa med ner i djupet beordras att hon ska ge back på maskin. Plåtar rister och skroven skakar men så plötsligt tystnar oljudet. Stavklint är fri från Harm. Under tiden har Harm hunnit sjösätta livbåtar och alla utom maskinmontören har lyckats ta sig ombord i den. Maskinmontören följer med ned i djupet och Harm har ett gapande hål i babords sida och sjunker inom tre minuter. 

Nödanrop görs och polis, tull och lotsbåtar stävar till undsättning. Vrakdelar bärgas och man söker efter maskinmontören. Klockan är nu 04:20 och Stavklint går för egen maskin, trots ett hål i stäven, mot Stockholm för att lossa sin last och besättningen från Harm. Efter detta repareras Stavklint på Finnboda varv. Senare på dagen kommer polis och Neptunbolaget till kollisionsplatsen med dykare och kan bärga den omkomne maskinmontören.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *