GÖTA

Krigen medförde inte bara ökad risk för sjöfarten vad gäller minor, torpeder, ubåtar mm. Den nog så viktiga underrättelsen om fyrar, minröjning, erskorter mm var ibland en livsavgörande information. Befann man sig i främmande land var det ofta svårt att ta del av denna men den här gången gick “bara” fartyget förlorat.

Fakta
TypMotorgaleas
MaterialEk på klink
Tonnage51,74 brt, 36,75 nrt   
Under däck: 50,18
Mått17,28 x 6,53 x 2,24 meter
Maskin 35HK
Fart
Byggd1913 Kungsviken
BeställareHilmer Börjesson
Sjösatt
Levererad
Regnr5487
Signal
Klassad
Assurans
HemmaGöteborg
ÄgareHilmer Börjesson
BefälhavareHilmer Börjesson
Besättning3 man, ingen omkom
På resaRaumo – Köpenhamn
Förlist1915-10-11
PlatsBöste Fiskeläge, Skånska kusten
OrsakGrundstötning, gick loss och läck. Sattes på grund slogs sönder
Last75 ton Oljekakor, (Linfrökakor)
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
Så mycket historik finns inte om Göta som ju bara fick 2 år innan hon förliste. Byggdes 1913 och förliste 1915, det om möjligt något anmärkningsvärda är att hon byggdes som motorskonert vilket får anses tidigt i seglens förlovade tid.

FÖRLISNINGEN
Göta med befälhavaren Hilmer Börjesson avgick från finska Raumo den 7 oktober 1915 med destination Köpenhamn med 75 ton Oljekakor i rummet. Det var ett tag sedan man var i Sverige och det rådde lite osäkerhet ombord eftersom man inte kunnat ta del av underrättelser om minor, fyrsläckningar mm.

Resan över Östersjön till trots det bra och man passerade Ystad vid 17-tiden den 11 okt. Man tog för givet att Smygehuks fyr fortfarande var släckt som den var sist man befann sig i området. Dock hade fyren åter tändes (den 16 sept.) och när man på kvällen iakttog ett fyrljus trodde man sig se Trelleborgs fyrskepp, vilket inte var fallet utan man befann sig vid Smygehuks fyr.

Man upptäckte efter ett tag land om styrbord och då förstod man att något var galet samt snabbt räknade ut att det måste vara Smygehuk som tänts. Kursen lades om, men för sent och fartyget högg hårt på grund. Tur i oturen var att man omgående gick loss från grundet men med en kraftig läcka.

Man beslöt då sätta fartyget på grund för om möjligt rädda både last och sig själva. Vid 21-tiden visade sig Böste fiskeläge som en räddare i nöden och man satte skutan på land. Men vädrets makter är inte att leka med och innan lasten hunnits bärgas slogs Göta sönder på platsen. 

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Kommentera