GLITTVÅG

Gävlebukten har skördat många offer inom sjöfarten genom åren. Ofta är det grunden runt Västra Banken som ställt till det, eller som i det här fallet, den svåra sjön. 25 /m sek i det området vill man helst slippa, sjögången kan på grund av uppgrundning och bottens beskaffenhet, bli väldig svår och få fartygen att “ge upp”.

Fakta
TypSkonert 3-mastad (Motorskonert 1928)
MaterialEk och bok på kravel
Tonnage139,35 brt, 106,82 nrt, 205 dwt
Mått28,05 x 7,70 x 3,40 meter                 
Djup i rum: 2,74 m
Maskin 2-cyl Bruce-Säffle m/42 på 100 Hkr (1943)
Fart
Byggd1919 av skeppsbyggmästare Johan E. Olsson, Falkenbergs varv
BeställareSkeppsredare Chr. Hwid-Nielsen, Halmstad
Sjösatt
Levererad
Regnr6216
SignalSJGD
Klassad
Assurans
HemmaKyrksund, Bohuslän
Ägare Johan Algot Hermansson
BefälhavareJ. Gunnar Hermansson
Besättning
På resaLimhamn – Nyland, Härnösand (för att lasta trä)
Förlist1950-09-17
PlatsGävlebukten, ca.7 nm NV om Västra Bankens Fyrskepp
OrsakLäckage, sjönk
Last205 ton Cement i rummet / Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
Exnamn MARGIT – ÄTRAN – ÄNGÖ

HISTORIK
Glittvåg byggdes 1919 av skeppsbyggmästare Johan E. Olsson vid Falkenbergs varv för Chr. Hwid-Nielsen som sålde henne innan hon ens var färdigbyggd, till ett partrederi i Ven (14/24) som gav henne sitt första namn ”MARGIT. Som huvudredare angavs handlaren Einar Persson i Bäckviken. Hon byggdes som en 3-mastskonert och utrustades 1928-04-26 med en motor på 70 Hkr, som under 1943 utbyttes mot en 2-cyl Bruce-Säffle m/42 på 100 Hkr. Som många andra skutor på den här tiden var ägarbyterna många och finns redovisade i ”Viktiga datum”. 

FÖRLISNINGEN
I mitten av september 1950 härjade utmed den Svenska ostkusten ett oväder, med vindar i Gävlebukten på 25 m/sek och hög sjö. I detta oväder var Glittvåg på resa från Linhamn till Nyland, Härnösand med 205 ton cement i lasten. Skrovet slog hårt i den grova sjön och påfrestningen blev till slut för mycket och Glittvåg blev vid 4-tiden på söndagsmorgonen (17/9) läck mitt ute i Gävlebukten. Med lastrummet fullt av cement blev hon som en bojsten och det var bara att fortast möjligt lämna det sjunkande skeppet.

Det tog inte lång stund innan Glittvåg försvann ner till sin sista vila på havsbotten. Vid det här laget var alla blöta och frusna efter konststycket att gå i livbåten i 25 m/sek, ja man fick till och med skeppshunden med sig. Efter 4 timmar tornade så ett fartyg upp sig i horisonten. Den var den tyska ångaren ss STÖR, Hamburg som var på resa söderut. Från ångaren uppmärksammades de nödställda och man ställde kursen på livbåten.

I det hårda vädret ville eller kunde man inte gå alldeles upp bredvid livbåten utan man lade sig en bit ifrån och kastade över en lina som efter många försök till slut hittade rätt och de nödställde kunde andas ut ombord på STÖR. Den tyska ångaren fortsatte sin resa söderut men gjorde en avstickare till Öregrund vilken man angjorde kl.14, innan man åter satte kurs mot tysk hamn. Räddningsbåten ”DAN BROSTRÖM” hade också kallats ut men fick via Stavnäs Radio kontraorder då tyskarna hann fram först.

BEFÄLHAVARE   
 JohanssonJ. L.Ven
 AnderssonK. A.Ven
1945-08-05Carlsson C. E.Kullåkra
1945-11-16JohanssonB. V. G.Värö
1946-04-06NilssonE. G. S.Kalmar
1947-04-28MattiassonM. AHerrön
1949-02-07HermanssonJ. G.Herrön

Viktiga datum i Glittvågs liv

Datum  Händelse Namn
1928-04-261928-04-26 Fick motor ( 70 Hkr )MARGIT
1937-03-06Ny huvudredare, kapten John Leonard Johansson, Ven      “
1938-08-09Påseglad av oljetankbåten B T:3 av Göteborg vid utgående från Limhamn     “
1942-11-07Ny ägare, ”Rederi A.B. Halmstad”, Halmstad.ÄTRAN
1943Ny motor, 2-cyl Bruce-Säffle m/42 på 100 Hkr     “
1946-04-06P.r. i Kalmar (10/80) Olle Ingvar JohannessonÄNGÖ
1947-04-28P.r. i Kyrksund (2/2) Manne Arnold Mattiasson, HerrönGLITTVÅG
1947-12-05Kolliderade vid Middelgrunds fort med ss Althea, Helsingborg som sjönk     “
1948-03-17 Ny huvudredare fiskaren Adolf Mattiasson, Kyrkesund     “
1949-01-20Fiskaren John Algot Hermansson, Herrön valdes i företrädarens ställe     “
1950-09-17Förliste i Gävlebukten på resa Limhamn – Härnösand     “

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Kommentera