FAMILJEN

Fakta
TypMotorskonert
MaterialEk/Furu
Tonnage112,61 brt 81,43 nrt 170 dwt
Mått26,46 x 6,59 x 3,3 meter
Djup i rum 2,48 meter
Maskin80 Hk
Fart
Byggd1917 av skeppsbyggmästare Karl Johansson, Pukavik varv
Beställarep.r. Djupekås (Nils Svensson)
Sjösatt
Levererad
Regnr5923
SignalSIHU
KlassadFranska Veritas
AssuransBlekinge Ömsesidiga Sjöförsäkringsförening
HemmaKarlskrona
ÄgareSven Fredrik Fredriksson, Sturkö (30/50-delar)
BefälhavareSven Fredrik Fredriksson, Sturkö
BesättningIngen omkom
På resaStora Vike – Karlskrona
Förlist1950-12-17
PlatsKalmarsunds djupränna SV om Borgholm
OrsakKollision med ms Hans, Bremen (skada i förskeppet, sjönk omedelbart)
Last170 ton cement i rummet, ingen last på däck
POSN 56º 51´729 X E 16º 33´575 WGS 84
Djup22
Sjk256
Exnamn

HISTORIK
Familjen byggdes som en tremastad slätskonert i Djupekås för p.r. i samma stad. Hon blev färdig 27 september 1917 och inregistrerades med tonnaget 99,12 brt 81,25 nrt i Svensk Skeppslista 1919. Sitt namn här kommer av att hon ägdes av fyra familjer, Emanuel och hans bror Nils Svensson samt Berndt och John Andersson med varsin andel. Den sistnämnde var skeppare och Nils Svensson huvudredare.

Den 28 april 1922 fick hon en 30 hk motor tillverkad av Lysekils verkstad, vilken kom att bytas ut mot en Skandia-motor på 60hk den 18 mars 1930 vid Karlshamns skeppsvarv. Den slutgiltiga motorn på 80 eff.hk monterades in vintern 1936-37.

Partrederiets sammansättning ändrades genom byten och köp den 13 juni 1934 så det blev 2 delägare av de 4 andelarna varav kaptenen Berndt Andersson ägde ¾ och utsågs även till ny huvudredare och var så fram till försäljningen till Karlskrona den 10 april 1946.

Det var då ett partrederi i Karlskrona med 3 delägare som köpte henne och då kaptenen Sven Fredrik Fredriksson, Sturkö med sina 30/50-delar utsågs till både huvudredare och befälhavare

FÖRLISNINGEN
På natten till söndagen den 17 december 1950 var Karlskronabåten “Familjen” på väg hem till Karlskorna med en last av 170 ton cement från Stora Vika. Vid 02:30-tiden befann de sig ca. 6 distansminuter norr om Sillåsens fyr och 2,6 distansminuter 250º från Borgholms fyr, mitt i farleden i Kalmarsund, då de möter det tyska motorfartyget Hans av Bremen.

När bägge båtarna är endast 50 meter från varandra girade plötsligt tysken babord och kom sålunda mitt framför “Familjen”. Kollisionen var oundviklig då “Familjen” inte hade någon möjlighet att göra någon motåtgärd då de var tungt lastade. “Familjen” rände med fören mitt på tyskens sida och det blev en våldsam krock. Det tyska fartygen Hans av Bremen, som var på resa från Bremen till Gävle med 400 ton koks nonchalerade helt “Familjens” belägenhet och fortsatte sin färd.

“Familjen” sjönk snabbt och på några få minuter men hela besättningen på fyra man hann rädda sig i livbåten innan det tremastade skonaren sjönk. De fick emellertid senare hjälp av en annan tysk båt; Karin från Kiel som tjänstvilligt kom till undsättning och förde besättningen till Kalmar.
Hans av Bremen som fick en stor buckla i järnplåten vände och gick senare in till Kalmar för besiktning av skadorna men fortsätter resan på eftermiddagen.

Familjen hamnade på 22 meters djup och stormasten som var 21,5 meter hög stack upp ovan ytan ca 25 centimeter. Master, motor och vinschar är idag bärgade och vraket ligger på 16-22 meters djup.

BEFÄLHAVARE
1917-09-27 – 1923-09-23Berndt AnderssonDjupekås
1923-09-23 – 1924-03-18Carl J HedbergDjupekås
1924-03-18 – 1934-06-05Berndt AnderssonDjupekåsÅter
1934-06-05 – 1940-11-08Erik AnderssonDjupekås
1940-11-08 – 1941-03-19Berndt AnderssonDjupekåsÅter
1941-03-19 – 1946-04-10Erik AnderssonDjupekåsÅter
1946-04-10 – 1950-12-17Sven Fredrik FredrikssonSturkö
REDARE
1917-09-27 – 1934-06-13p.r. Nils SvenssonDjupekås1/4-del4 ägare
1934-06-13 – 1946-04-10p.r. Berndt Andersson Djupekås 3/4-del2 ägare
1946-04-10 – 1950-12-17p.r. Sven Fredrik FredrikssonKarlskrona35/50-del3 ägare

Källa
Reglistan 5923
Brunos Vrakliggare sid. 140
Svensk Skeppslista 1919 sid. 188
Svensk Skeppslista 1951 sid. 162
Blekingeboken sid. 50, 51, 80 foto
Svenska Seglare och Motorseglare sid. 186, 211, 674
Matte med ”desinformation” =)

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *