ESTER

Fakta
TypMotorgaleas
MaterialEk/Furu
Tonnage 48,95 brt, 33,08 nrt, 83 dwt
Mått17,18 x 6,22 x 2,50 meter   
Djup i rum: 2,03 m
Maskin40 Hk
Fart
Byggd1909 av Sven Petter Nilsson vid Råå skeppsvarv
Beställarep.r. Wiktor Efraim Jönsson, Bäckviken
Sjösatt
Levererad
Regnr4989
Signal
Klassad
Assurans
HemmaNäske
ÄgareJan Malte Nyberg, Näske (Vnl)
Befälhavare
BesättningIngen omkom
På resaÖrnsköldsvik – Wasa (Finland)
Förlist1961-08-?? (dag slutet av augusti)
PlatsAlviken invid Köpmanholmen syd om Örnsköldsvik
OrsakGrundstötning, sjönk, vrak
LastKonstsamling i rummet (100 000:-) / Ingen last på däck
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
ESTER beställdes av ett partrederi (kapten Wiktor Efraim Jönsson) i Bäckviken och byggdes 1909 av skeppsbyggmästare Sven Petter Nilsson vid Råå skeppsvarv som kravellbyggd galeas i ek och furu. Sin första maskin fick ESTER då en hjälpmotor om 22 hk monterades in 1930, vilken byttes 1943 till en större om 44 hk.

Via diverse ägarbyten köptes hon in 1947 för 21 000 kr till Nordingrå och John Åke Dalkvist som att föra henne ända fram till 1960 då ESTER slutligen hamnade i Näske i Västernorrland och var hemma där vid förlisningen.

REDARE    
1909 – 1912 p.r. Wiktor Efraim Jönsson Bäckviken  
1912 – 1918 Johan Leonard Johansson Bäckviken 17 jan.1912 
1918 – 1924 p.r. Carl Sigfrid Bohman Oskarshamn24 april-1918 
1924 – 1930 p.r. Jöns Petter Jönsson Ålabodarne 15 feb.-1924 
1930 – 1934 John Stefanus Andersson Ramholmen 12 juni-1930 
1934 – 1944 p.r. Bror Torsten Appelqvist  Kristberg/Motala *16 april 1934 
1944 – 1947 Karl Gustaf Karlsson Vadstena 3 april-1944 
1947 – 1947 Sture Lennart Persson Södertälje 22 feb.-1947 
1947 – 1960 John Åke Dahlkvist Nordingrå 16 aug.-1947 
1960 – 1964 Jan Malte Nyberg Näske (Vnl) jan.-1960 
*Byte av hemmahamn 1939

FÖRLISNINGEN
I slutet av augusti 1961 var ESTER på resa från Örnsköldsvik till finska Wasa och i lasten fanns någon så ovanligt som en konstsamling! Värderad till 100 000 kronor vilket var mycket mer än fartyget som var värderat till endast 40 000 kronor. Visserligen var ägaren konstnär så det kan väl vara OK. 

Utmed resan grundstötte ESTER och började sjunka så Alviken vid Köpmanholmen syd om Örnsköldsvik fick bli platsen hon fick sluta sina dagar innan hon avfördes ur rullarna 1964.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Kommentera