ELISABETH

Kusten i Norduppland med Björns fyr som utpost har skördat många offer inom sjöfarten. Men även fartyg som förlist långt därifrån, oftast norrut, har slutat sina dagar i området efter drivit ibland långa sträckor.

Fakta
TypSkonert
MaterialFuru
Tonnage18 Nyläster        (76,5 dwt)
Mått2,7 meter
Maskin
Fart
Byggd 1857 i Frösåker, nära Västerås
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr
SignalHDRV
Klassad
Assurans
HemmaÖregrund
ÄgareC. W. Nordenstrahl
Befälhavare A. G. Åsander
BesättningRäddades fastsurrande på däck av fyrfolket
På resaEnånger – Stockholm
Förlist1872-11-02
PlatsBjörns Fyr
OrsakStrandning efter kantrat ute i öppen sjö (Bottenhavet)
LastTrälast
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
ELISABETH byggdes 1857 i Frösåker, nära Västerås i furu och hennes tidiga historia vet jag inget om. Hon blev reparerad samt driven 1967 och i 1871 års skeppslista återfinns hon i Öregrund och redare C. W. Nordenstrahl och fördes då liksom vid förlisningen av A. G. Åsander. 

FÖRLISNINGEN
Hösten 1872 var ELISABETH trälastad på resa från Enånger i Hälsingland söderut mot Stockholm. Sjön gick hög och det slutade med att skonerten kantrade ute i Bottenhavet. Flytande på sin trälast lyckades besättningen hålla sig kvar på skrovet och surrade fast sig för att inte gå i sjön. ELISABETH drev sydvart och fick den 2 november grundkänning vid Björns fyr och ropen på hjälp uppmärksammades av fyrfolket.

När det började ljusna gjordes ett försök att rädda manskapet vilket misslyckades. Vid 9-tiden försökte man åter igen då fyrmästare E.M. Alm och övriga vid fyren samt en man från fastlandet som befann dig på Björn gav sig ut med räddningsbåten. Trots att brottsjöarna var våldsamma och räddningsbåten ibland mellan brotten stod torr lyckades man nå fram och rädda den fastsurrande besättningen.

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Kommentera