Ett av flertalet “mystiska” försvinnanden var ju Caje. Man trodde att ryssarna eller möjligen tyskarna sänkt eller kapat henne. Inte ett spår efter henne var att finna innan en av besättningen flöt iland på Öland. Idag tror man hon ligger mellan Ölands Södra udde och Utklippan på 58 meters djup.

Fakta
TypSlätskonert, 3-mastad
MaterialStål
Tonnage135,75 brt, 99,55 nrt, 185 dwt
Mått29,97 x 5,92 x 2,75 meter
Djup i rum: 2.15 m
Maskin100 Hkr (1916)
Fart
Byggd1909 vid Gebr. Barkmeijer, Noordhorn, Holland
BeställareFjeert Arnes Visser, Groningen, Holland
Sjösatt
Levererad
Regnr5490
SignalSKAD / JTKV
Klassad
AssuransFörsäkrings AB Mälaren
HemmaStockholm
ÄgareRederi AB Ranja,(Dag Sund�n-Cullberg), Stockholm
Befälhavare Sven Valdemar Dahlström, Gävle
Besättning5 man alla omkom
På resaKarlshamn – Saltor (Pataholm)
Förlist1942-11-27
PlatsMellan Ölands Södra udde och Utklippan
OrsakOkänd, Förlist med man & allt i storm eller mina
Last190 ton Okrossade bomullsfrökakor
POS
Djup
Sjk
ExnamnHILLECHIENA – UNO

HISTORIK
Caje byggdes 1909 i Noordhorn, Holland som HILLECHIENA och kom till Sverige 1913 då AB Ahrs Bruk i Västervik köpte henne och döpte om henne till UNO. 1916 riggade hon om till galeas och fick en hjälpmotor och som motorgaleas förliste hon den 3 dec. samma år. Grundstötte och sjönk vid grundet Tummen utanför Kristianopel för att bärjas under våren 1917. I samband med bärgningen blev hon under 1917 –18 reparerad, moderniserad och omriggad till 3-mast. slätskonert.

FÖRLISNINGEN
Caje förliste ju med man och allt så att veta vad som hände är omöjligt. Klart är dock att hon avgick från Karlshamn vid 17-tiden den 27 nov. –42 och sedan försvann hon spårlöst. I samma veva försvann ett antal andra fartyg under mystiska förhållanden. Man sökte i både tyska och ryska arkiv för att söka finna ledtrådar ifall fartygen blivit kapade eller sänkta av dess flotta. Man fann inget och började då titta på alternativa förklaringar. 

Mina eller stormen som tog fart under natten mellan 27 och 28 november. En tid efter förlisningen (4 jan. –43) flöt liket av en bästeman Gustav Persson iland vid Ölands Södra udde så man får väl förmoda att en förlisning i området var mest troligt.

BESÄTTNING
BefälhavareSven V. DahlströmGävle1909
BästemanGustav PerssonStockholm1909
JungmanBo JohanssonAlmundsryd1920
JungmanHans IhlströmBackaryd1924
KockGösta SvenssonUrshult1919
REDARE
1909 – 1913Fjeert Arnes VisserGroningen, HollandHILLECHIENA
1913 – 1916AB Ahrs BrukVästervikUNO
1916 – 1916Rederi AB BohusGöteborgUNO
1916 – 1917Håkansson & CoStockholmUNO
1917 – 1917J. E. HolmRååUNO
1917 – 1918Bengt Jönsson m.fl.SölvesborgUNO
1918 – 1923Rederi AB TimanSölvesborgUNO
1923 – 1941K. E. Johansson m.fl.LidköpingUNO
1941 – 1942Rederi AB RanjaStockholmCAJE

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *