BETTY AV BRANTEVIK

1903 var inget bra år för Betty som grundstötte två gånger på en å samma resa i april. Först på utgående från Århus lastad med järn och sedan på Selands rev. Ordspråket “tredje gången gillt” gäller i hög grad Betty som i okt. 1903 gav upp och lade sig på havsbotten utanför Landsort och vilar där ännu.

Fakta
TypSkonert
MaterialEk / fur
Tonnage131 brt 124 nrt
Mått27,9 x 6,3 x 2,9 meter
Maskin
Fart
Byggd1867 i Ålborg
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr356
SignalHVMB
Klassad
Assurans
Hemma
ÄgareQvarnegaren Nils Tufvesson i Brantevik 
BefälhavareOla Olsson
Besättning5 man
På resaSödertälje – Ratan
Förlist1903-10-12
Plats Landsort, väster om Tilljandersknallt
OrsakGrundstötning
Last
POSN 58 45’ 46 x O17 49’ 05
Djup45
Sjk
Exnamn

HISTORIK
Skonerten Betty byggdes av ek och fur 1867 i danska Ålborg, för rederi (Chr Simoni) i samma stad, och fick namnet Odin. Hon mätte 131 bruttoreg.ton, 124 nettoreg.ton och uppvisade måtten 27,9×6,3×2,9 meter, och hennes reg.nr: 356 samt signal HVMB.

Såldes vidare 1888 men stannade i Ålborg och kom inte till Sverige förrän 1891 då Qvarnegaren Nils Tufvesson i Brantevik köpte henne. Till befälhavare ombord utnämndes Jöns Persson som kom att föra henne i tio år innan Ola Olsson tog över befälet 1901.

FÖRLISNINGEN
Betty gick från Södertälje i barlast den 12 oktober 1903 för att gå till Ratan och hur den resan förflöt återger kapten Ola Olsson bäst själv i sjöberättelsen i sjöförklaringen, som hölls i Stockholms rådstufvurätt:

BESÄTTNING
KaptenOla Olsson
StyrmanFrans Henrik Tufvesson
LättmatrosFritz Fredrik VegnerTyskland
JungmanChristian HansenDanmark
KockGeorg Alexander NethowskiTyskland

Besättningen som ju under denna resa till och med vägrat arbeta klarade sig dock utan missöden. Man brydde sig heller inte om att kalla dessa som vittnen i sjöförklaringen. Styrmannen hördes inte heller, då han på grund av att kapten hade varit gift med hans moster, inte behövde vittna under ed.

Betty lade sig till sin sista vila strax före midnatt den 14 okt. och ligger kvar där än i dag. På 45 meters djup väster om Tilljandersknallt står hon relativt helt på lerbotten på position N 58 45’ 46 x O17 49’ 05. Masterna sprägdes bort och en klocka hittad på vraket försöker man återföra till Brantevik. Nedan ett urklipp från Underrättelser för sjöfarande 2003.


Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *