BARBARA ERICA

Fakta
TypSkonert
MaterialFuru på klink och kravel
Tonnage16,94/100 svåra läster. (vid byggandet 20,72/100)
Mått17,22 x 4,76 x 2,08 meter
Maskin
Fart
Byggd1841 i Rö, Högsjö socken, Ångermanälven
BeställareNämndemannen Erik Rönnlund, Rö
Sjösatt
Levererad
Regnr
Signal
Klassad
Assurans
HemmaVisby
ÄgareHandelsmannen Martin Emanuel Bahr, Visby (1859)
BefälhavareAhlbom
BesättningIngen omkom
På resaKatthammarsvik – Lübeck
Förlist1859-11-06
PlatsVästlandsholm (Vamlingbo socken) på Gotlands sydspets
OrsakStrandning i snötjocka och blev vrak
LastPacksten och osläckt kalk
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
BARABARA ERICA byggdes 1840-1841 i Rö av och för Erik Rönnlund i sammaby. Riggades som skonert och tonnaget uppgick till strax över 20 svåra läster. Den första tiden fördes hon av Eric Strandqvist och sommaren 1841 gjordes resa ner till Västerås, vilket var en av de hamnar hon kom att besöka under sina resor ner till Stockholm och Mälaren. Hösten 1849 gick BARBARA ERICA just ifrån Västerås via Stockholm där man tog in mjöl och spannmål för Hudiksvall. Vid angörandet av Hudiksvall gick det sig inte bättre än att fartyget den 3 december 1849 grundstötte vid Kråksundet. Lyckligtvis kunde man få henne flott och införd till staden därhon såldes. Köparen var riksdagsmannen Lars Andersson i Lund i Forsa socken strax utanför Hudiksvall och blev reparerad under ledning av Lars Pousard samt ommätt till 16 94/100 svåra läster. Via diverse ägarbyten hamnade BARBARA ERICA slutligen i Visby 1859 och kom att förlisa redan samma år.

REDARE
1841 – 1849Erik Rönnlund
1849 – 1854Lars AnderssonLund Forsa, Hudiksvall
1854 – 1856h.b. Jacob Palm Svensson & CoStockholm
1856 – 1856p.r. Henric OlssonBrantevik (övriga Per, Ola, Jappa Olsson)
1856 – 1859N. R. LandgrenSölvesborg
18959 – 1859Martin Emanuel BahrVisby

FÖRLISNINGEN
I början av november 1859 avgick BARBARA ERICA från Katthammarsvik för att segla ner till Lübeck med packsten och osläckt kalk i lastrummet. Vädret var inte det bästa med snötjocka och fartyget kom inte långt utan den 6 november strandade hon vid Västlandsholm (Vamlingbo socken) på den södra delen av Gotland.

Källa
BÅ ost Del 1 1850-1870 sid. 60 Eget bibliotek
Skutor och Sjöfolk – Brantevik sid. 247, 248 Eget bibliotek OBS fel fakta
Farlig Kust – Allan Cedergrensid. 116 Eget bibliotek
Lubrikatorn Erik Rönnlund/pärm 6 Eget bibliotek
Fornsök RAÄ-nummer Vamlingbo 210

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *