AXEL (Skonert regnr 662)

Fakta
TypSkonert
MaterialEk / Furu
Tonnage41,51 brt 37,22 nrt         
Under däck: 39,98
Mått19,47 x 5,11 x 2,7 meter  
Djup i rum: 1.89 m
Maskin
Fart
Byggd1893 Pukavik
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr662
Signal
Klassad
AssuransBlekinge Sjöassuransförening
HemmaMörrum
ÄgareO. Larsson Pukavik ??? SL-1910
BefälhavareEmil Ohlsson
Besättning3 man, Kocken (15 år) omkom, 2 man räddade sig
På resaStettin – Karlskrona
Förlist1912-11-08
PlatsStrax Syd om Hanös fiskeläge i Hanöbukten
OrsakStrandning i hård SV storm och regntjocka
LastOljekakor, Foderkakor ??
POSN 56° 01′ X E 14° 51′ grovt tilltagen pos
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
AXEL byggdes i Pukavik 1893 i ek och furu. Hon blev driven och reparerad 1906

FÖRLISNINGEN
Axel var tidig november 1912 på resa från Stettin till Karlskrona med foderkakori lastrummet. Kommen till Hanöbukten med dess beryktade Hanö i svår sydvästlig storm och regntjocka. Just den sydvästliga vinden fick skonerten att komma alldeles för långt upp i Hanöbukten.

Rätt som det var satt man fast bland grynnorna strax söder om Hanös fiskeläge och skrovet högg hårt. Från land observerades fartygets utsatta läge och en lots samt tre lokala fiskare försökte i en liten båt ta sig ut till de nödställda.

Man lyckades även med bedriften att i sin grundgående båt ”kryssa” sig fram mellan brotten och ta sig ombord på Axel. Väl där fick man se sin båt vattenfyllas och driva iväg med sjön. Nu var Axels besättning om tre man samt de fyra ”räddarna” fast ombord utan möjlighet till någon hjälp från land

Som om det pikära läget inte var illa nog så hade den blott 15-årige kocken i grundstötning farit så illa att benen blivit avslagna. Man beslutade sig för att helt sonika klä av sig och ge sig i kast med vågorna. Styrmannen och de fyra lokala männen gav sig i kast med naturens krafter.

Till allas förvåning lyckades allihopa kryssande mellan grynnorna ta sig iland helskinnade. Kvar ombord fanns nu befälhavaren Emil Ohlsson som inte ville lämna den skadade kocken. Från land försökte man förtvivlat att nå ut till haveristen med en lina för att kunna få iland de två männen. Efter någon timme lyckades en fiskare skjuta rätt och man kunde etablera en räddningslina. Det var i sista minuten för skrovet höll så när på att ge vika för naturens krafter och strax efter det att kapten Ohlsson tagit plats iräddningsstolen bröts fartyget sönder och tillsammans med kocken försvann i den svåra sjön.

Källa
Reglistan 662
Brunos Vrakliggare Sid. 38
Hudiksvalls Posten 1912-11-14 (torsdag)
Svensk Skeppslista 1910 sid. 14

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *