ALDEBARAN

Fakta
TypSkonertskepp
MaterialEk / Furu
Tonnage282,76 brt, 253,62 nrt,  Under däck: 250,67
Mått37,39 x 9,05 x 3,85 meter  Djup i rum: 3.42 m
Maskin
Fart
Byggd1884 av Carl Nilsson, Timmernabben
Beställarep.r. Handelsbolaget C.A. Bank o Co i Helsingborg
Sjösatt
Levererad
Regnr3659
SignalHSFC
KlassadBureau Veritas
Assurans
HemmaBrantevik
Ägarep.r. Lars Nilsson (Brantevik)
BefälhavareFrans H. Olsson
BesättningIngen omkom
På resaKlagshamn – Luleå
Förlist1911-09-20
PlatsStorsandsön SV-sidan i närheten av Rönnskär (Wasa i Finland)
OrsakGrundstötning, vattenfylldes, gick inte att bärga
LastCement, Eternitplattor
POS
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
ALDEBARAN byggdes 1884 av Carl Nilsson i Timmernabben för ett partrederi bestående av handelsbolaget C. A. Banck o Co, samt Bror Banck och Otto Banck. Hennes första befälhavare var kapten O. Olsson, Råå.

Hon kom 1890 att säljas till Norge och A/S Aldebaran, Möde men köptes tillbaks från Stavanger 1900 av Lars Nilsson i Brantevik för 22000: -. Som befälhavare utsågs då Anders Nilsson vilken dock kom att avlösas 1908 av Frans H Olsson.

FÖRLISNINGEN
ALDEBARAN var i mitten av september 1911 på resa från Klagshamn norrut mot Luleå med cement och eternitplattor. Den 20 sept. grundstötte man på sydvästsidan av Storsandsön vid Rönnskär. Besättningen räddade sig i egna båten och lämnade fartyget som blev vrak men senare kom att kondemneras.

Källa
Reglistan 3659
Vrakliggare 1880 -1980 sid. 35
Svensk Skeppslista 1910 sid. 134
Timmernabben sid. 28, 29
Skutor och Sjöfolk sid. 234

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *