Dyk & Hav
En helt ny värld!
Rutten Stockholm – Gävle – Raumo skördade många offer under 1:a världskriget och flertalet fartyg sänktes i vattnen utanför finska kusten. Ångare Åhus är ett exempel där fartyg med man och allt försvann, troligen minsprängd.
HISTORIKÅHUS byggdes 1890 i norska Moss för I.C. Loennichen i norska Kristiansund med namnet HEINSA men såldes redan 1893 till Tyskland och R. von Hoorn, Leer och döptes om till REICHSKANZLER VON CAPRIVI . I januari 1902 kom hon till Sverige då Blekinge Ångbåts AB i Karlshamn köpte henne samt gav henne det slutgiltiga namnet ÅHUS . Hon kom att i januari 1913 att säljas till Arvid Johansson i Mariehamn som dock lät Fredrik Dahlberg i Helsingfors vara huvudredare. Den 30 april kom hon åter till Sverige och Stockholm då direktör Nils Österman övertog henne.
FÖRLISNINGENStockholmångaren ÅHUS avgick fredagen den 15 januari i barlast från finska Mäntyluoto till Raumo där man skulle ta in last. Fartyget var i sjövärdigt skick och mönstrade 9 man samt fanns ombord även 2 finska lotsar, K. Lundström hemmahörande i Raumo samt Weckström från finska Kallo. Exakt vad som hände vet v inte då ÅHUS förliste med man och allt, troligen minsprängdes hon cirka 4 distansminuter utanför Relanders grund vid den finska kusten.
Skrivet av Göran Nilsson
Powered by BetterDocs