Fakta
TypLastångare
MaterialJärn
Tonnage427,51 brt 288,82 nrt  Under däck: 370,11
Mått43,90 x 7,42 x 4,25 meter Djup i rum: 4.68 m
Maskin208 IHK
Fart
Byggd1874 Göteborgs Mekaniska Verkstad (byggnr 175)
BeställareRederi Ab Ran, (O. Dahlström), Stockholm
Sjösatt
Levererad
Regnr1486
SignalHLMJ
KlassadFranska Veritas
AssuransDansk Genforsikrings AB
HemmaSölvesborg
ÄgareRederi AB Sölvesborg (N. Fremberg)
BefälhavareK. A. Olsson
Besättning14 pers. (11 män + 3 kvinnor) togs upp av galeasen Magnus, (Sverige)
På resaStockholm – Raumo
Förlist1916-11-03
PlatsRaumo, ca. 6 nm ifrån Kusten
OrsakSänkt av ubåt nr: 22, sjönk
Last586 ton Styckegods varav 45 ton på däck
POSN 61° 06′ X E 21°
Djup
Sjk
Exnamn

HISTORIK
Ägir byggdes 1874 i Göteborg för rederi Ab Ran, Stockholm,men kom tidigt tillbaks till Göteborg och redan i 1877 års skeppslista är det ”Götet” som är hennes hemmahamn och för övrigt var i samma lista J.F. Aminof befälhavare, 52hk och 330 ton är andra fakta. Göteborg blev hon trogen tills den 14:e november 1912 då Rederi Sölvesborg köpte henne.

FÖRLISNINGEN
Ägir avgick torsdagen den 26 oktober 1916 från Stockholm med destination finska Raumo. I lastrummet fanns bland annat kaffe, järn, stångjärn, slipstenar, separatorer och maskingods. På grund av det hårda vädret kom man bara till Öregrund och fick inför överfarten invänta bättre väder.

I början av november gav man sig då av och fredagen den 3 november var man hunnen till cirka 6 sjömil utanför Niemi Santakari båk när klockan 06:30 en ubåt uppenbarade sig. Det visade sig vara den tyska U 22 som ju haft ”dukat bord” i dessa vatten och var den ubåt som sänkte ett flertal av de svenska ångarna.

En officer sattes ombord på Ägir för att undersöka skeppspapperna och han förklarade lasten som krigskontraband och Ägir skulle därmed sänkas. Trots protester från befälhavare Olsson placerades sprängbomber ut och manskapet gick i båtarna med endast en mindre mängd tillhörigheter. 

När dessa sprängbomber exploderade sprängdes Ägir sönder och började inom kort att sjunka. Besättningen togs tillsammans med Jönköpings besättning ombord på den svenska galeasen Magnus och infördes till Raumo.

REDARE
1874 – 1877Rederi Ab RanO. DahlströmStockholm
1877 – 1900-08Förnyade Ångfartygs AB GöthaH. SternhagenGöteborg
1900 – 1912-11-14Ångfartygs AB b HeimdahlJosef Emanuel ManneGöteborg
1912 – 1916-11-03Rederi AB SölvesborgN. FrembergSölvesborg

Källa
Reglistan 1486
Brunos Vrakliggare sid. 54
Svensk Skeppslista 1877 sid. 282-283
Svensk Skeppslista 1910 sid. 
Svensk Skeppslista 1913 sid. 124-125
Båtologen 5-90 sid. 199, 200 Foto
Svenska Handelsflottans Krigsförluster 1914-1920 sid. 269, 270

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *