ACACIA

Fakta
TypMotorlastfartyg
MaterialStål
Tonnage2 071,53 brt, 1 378,28 nrt, 3 650 dwt
Mått99,98 x 13,59 x 5,74 meter Djup i rum 4,8 meter
Maskin9-cyl 2SA, B & W om 3000 hk
Byggd1946 Eriksbergs Varv, Göteborg
BeställareRederi AB Svenska Lloyd, Göteborg
Sjösatt4 december 1945
Levererad28 februari 1946
Regnr8754
SignalSIXT
KlassadEngelska Lloyd
AssuransSvenska Ångfartygs Assuransförening
HemmaGöteborg
ÄgareRederis AB Svenska Lloyd, Göteborg
BefälhavareN. H. Åkesson (förde henne hela tiden)
Besättning25 + 10 passagerare (ingen omkom)
På resaStockholm – Cadiz
Förlist1947-04-12
PlatsMinsvepta rännan i Falsterbo (Falsterbo fyr i 105º och Stevns i 223º)
OrsakMinsprängd kl 18:55 i aktern. Överdelen i ytan
Last2 839 ton pappersmassa i rummet/162 ton dito på däck
POSN 55º 24’ 454 X E 12º 38’ 285
Djup13
Sjk271

HISTORIK

Acacia byggdes 1945/46 och sänktes i april 1947 så det finns inte mycket att säga om hennes historia


FÖRLISNINGEN

ACACIA lämnade Stockholm kvart över 5 på eftermiddagen den 10 april 1947 för att gå till Cadiz. Ombord hade man 3001 ton pappersmassa, 219 tondiesel, 120 ton vatten samt 10 passagerare. Efter två dygn var man nere vid Trelleborg och där tog man ombord lots 16.15 och passerade pricken vid Blenheimsgrundet 17.34. Det var mycket is i vattnet som till och från orsakade problem och man fick stoppa av den anledningen 18,08 för att redan 18,19 fortsätta sin färd.

18,55 märktes en kraftig explosion akteröver och man gjorde stopp i maskin samt pejlade 3:an och 4:ans rum vilket visade att fartyget var läck. Någon omedelbar fara för manskapet förelåg inte förutom själva explosionen, då SAMELAND gick cirka 300 bakom ACACIA och kom nu upp vid sidan. Vattnet steg snabbt i rum 4 och klockan 19,15var det över huvuddäck och ACACIA började nu få babord slagsida.Vid 11-tiden på kvällen var slagsidan 20 grader och man övergav fartyget i livbåtarna och togs upp av SAMELAND.

Eftersom det var en magnetmina var marinen framme och minsvepte i området för att se om fler minor fanns kvar och detta arbete beräknades vara klart den 20 maj 47 då NEPTUN och HERMAS skulle försöka bärga henne. Dock kunde man konstatera att vattnet fått lasten att svälla och sprängt sönder skrovet så bärgning var utesluten.

1951var man framme och bärgade cirka 2000 ton av lasten som under åren på botten fyrdubblats i värde och det var den dansken Henry Andersen som utförde arbetet. Man gav sig även på skrovet och lämnade bara ena fartygssidan.


Källa:

Reglistan 8754
Brunos Vrakliggare sid 134
Svensk Skeppslista 1947 sid 142
Svenskt Sjöfolk i Krig och fred VOL 1 sid 175, 176 foto
Komandobryggan IT Foto sjösättningen

Skrivet av Göran Nilsson

Powered by BetterDocs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *